Aranyszabály 2: A baba fejlődése függ az anya étrendjétől is

Az édesanya már a fogantatástól kezdve sokat tehet gyermeke jövőbeni egészségéért, hiszen a baba első 1000 napjában a külső környezeti hatások – azon belül is a táplálás – óriási szerepet játszanak a felnőttkori népbetegségek megelőzésében.

Kismamaétrend

A “kettő helyett enni” elv már a múlté

Az energiaszükséglet és a fogyasztandó étel mennyisége csak kismértékben nő a várandósság során (300 kcal, vagyis kb. egy szendvics)1, így nem a mennyiségre, sokkal inkább a minőségre, a tápanyagok megfelelő összetétetelű bevitelére kell ügyelni.

Mi szerepeljen a kismamaétrendben?

Ebben az időszakban a kismama vitamin- és ásványianyag-szükséglete 30-80%-kal2 megnő, aminek fedezésében sokat segíthetnek a gyümölcsök és a zöldségek. Emellett érdemes a fehérliszttel készült termékeket teljes kiőrlésű pékárukra cserélni, valamint minimum 2,5 liter folyadékot fogyasztani naponta.

Mit javasolt kerülni?

Elsősorban az alkoholos, a koffeint tartalmazó és a magas cukortartalmú italok fogyasztását javasolt elkerülni, továbbá a nyers tojással készült ételek (pl. házi majonéz, carbonara szósz), a félig átsütött húsok, nyers halak, valamint a penészes és lágy sajtok (pl. brie, camembert) kell, hogy tiltólistára kerüljenek.

A kiegyensúlyozott kismamaétrend hozzájárul a baba egészséges fejlődéséhez

A magzat szervezete azokból a tápanyagokból épül fel, amelyeket az édesanya fogyaszt. Az egészséges fejlődéséhez szükséges vitaminokat és nyomelemeket a terhesség alatt és a szoptatás időszakában is rendkívül fontos pótolni. Ügyeljünk arra, hogy kiegyensúlyozott és változatos legyen az étrendünk. Amennyiben úgy érezzük, hogy kizárólag ételekkel nem tudjuk a megnövekedett szükségletünket pótolni, válasszunk kifejezetten a terhesség és a szoptatás alatt megnövekedett tápanyagszükséglet pótlására kialakított vitaminkészítményeket.

 

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek, lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden terhességgel kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Források:

1 Healthy Eating during Pregnancy and Breastfeeding; WORLD HEALTH ORGANIZATION Regional Office for Europe Nutrition and Food Security; 2001.

2 Németország, Ausztria, Svájc referenciaértékek szoptató anyák részére, 2015  

Nézd meg a további cikkeket is

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!