Aranyszabály 1: Nem a génjeinkben hordozzuk végzetünket

Modern, epigenetikai kutatások szerint a gének sokkal kevésbé határozzák meg a felnőttkori egészséget, mint azt korábban gondoltuk. A fogantatástól számított első 1000 nap környezeti hatásai például az életmód (stressz-szint, fizikai aktivitás, dohányzás), a külső fertőzések, a lakóhely környezetének szennyezettsége és a táplálás sokkal nagyobb jelentőségűek1,2,3,4.

Epigenetika

 

Az első 1000 nap során – már a fogantatás pillanatától kezdődően – az édesanya terhesség és szoptatás alatti táplálkozásának, majd a baba hozzátáplálásának és egyéves kor feletti helyes  táplálásának óriási szerepe van olyan felnőttkori népbetegségek megelőzésében, mint például az elhízás, a cukorbetegség, a szív- és érrendszeri megbetegedések, valamint az allergia.

Mi az az epigenetika?

Az epigenetika egy új, még nagyon fiatal tudományterület, mely a gének olyan öröklődési formáját vizsgálja, amely nem jár együtt a DNS szekvenciájának megváltozásával. A kutatások középpontjában az a kérdés áll, hogy a környezeti tényezők szülőkre gyakorolt hatása milyen változásokat okoz az utódok génkifejeződésében, azaz, hogy egy gén által hordozott információ hogyan kerül át egy generációból a másikba és hogyan hathat akár több generáción keresztül.

Hogyan befolyásolhatod kisbabád jövőjét egészséges kismama- és szoptatós étrenddel?

Terhességed során bizonyos tápanyagból szükségleted többszörösére növekszik5. Ennek pótlása rendkívül fontos, hiszen több kutatás is bizonyítja, hogy a várandósság alatti táplálkozásoddal akár megelőzheted a koraszülést, csökkentheted a cukorbetegség kialakulásának kockázatát, valamint befolyásolhatod gyermeked születési súlyát is6. A szoptatás időszakában pedig amennyiben fedezed megnövekedett vitamin- és ásványianyag-szükségleted, kevésbé leszel ingerlékeny, fáradékony és feszült. A jó hangulat és a stresszmentes élet sokat segít a megfelelő tejtermelésben, és mint tudjuk, 6 hónapos korig a csecsemő számára az anyatejes táplálás a legjobbtehát érdemes mindent megtenni érte.

Mit tehetsz a hozzátáplálástól kezdve gyermeked egészségéért?

A hozzátáplálás során a legfontosabb a türelem és a fokozatosság! Amennyiben a kisbaba érett már a szilárd ételek bevezetésére, lépésről lépésre, hónapról hónapra megismertetheted különböző állagú és ízű ételekkel. Különösen fontos odafigyelni arra, hogy olyan ételeket kapjon, amelyekre emésztőrendszere már felkészült (pl. eleinte csak almát és banánt krémes, pürésített formában), és csak lassan térj át darabosabb és több összetevőt tartalmazó ételekre. Ebben az időszakban kerüld a túl sok sót és a hozzáadott cukrokat tartalmazó élelmiszereket, hiszen a túlzott sófogyasztás a magas vérnyomás, a túl sok cukor pedig az elhízás és a diabétesz előfutára lehet. Helyes étkezési szokások kialakításával már ekkor sokat tehetsz gyermeked felnőttkori egészségéért!

Egyéves kor felett is tartsd észben, hogy gyermeked még nem “mini felnőtt”, tehát még mindig teljesen mások a szükségletei, mint Neked, ezért még ekkor sem eheti teljesen ugyanazt – ugyanúgy cukrozva, sózva, fűszerezve -, mint a felnőttek.

Az élet első 1000 napjában a szülőknek soha vissza nem térő lehetősége van gyermekük felnőttkori egészségének alakításában. Élj vele Te is!

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek, lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Források:

1 Gluckman et al.: Developmental origins of health and disease: reducing the burden of health and disease: reducing the burden of chronic disease in the next generation. Genome Med. 2010 Feb 24;2(2):14.

2 Godfrey et al.: Developmental origins of metabolic disease: life course and intergenerational perspectives. Trends in Endocrinology and Metabolism, 2010, 21:199-205

Hanley et al. A review of metabolic programming, imprinting and epigenetics. Br J Nutr. 2010 Jul; 104 Suppl 1:S1-25.

4 Lillycrop KA. Effect on maternal diet on the epigenome: implications for human metabolic disease. Proc Nutr Soc. 2011, 70:64-72.

5 Németország, Ausztria, Svájc tápanyag-referenciaértékek, 2015

6 Bastiaan T. Heijmans et al.: Persistent epigenetic differences associated with
prenatal exposure to famine in humans, 2008

Nézd meg a további cikkeket is

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!