Aranyszabály 1: Nem a génjeinkben hordozzuk végzetünket

Az orvostudomány legfrissebb álláspontja  szerint a fogantatástól számított első 1000 nap környezeti hatásai például az életmód, különös tekintettel a táplálás sokkal nagyobb jelentőséggel bírnak a felnőttkori egészségre nézve, mint a gének.1,2,3,4.

 

 

Az édesanya terhesség és szoptatás alatti táplálkozásának, majd a baba hozzátáplálásának és egyéves kor feletti helyes  táplálásának olyan felnőttkori népbetegségek megelőzésében van óriási szerepe, mint például az elhízás, a cukorbetegség, a szív- és érrendszeri megbetegedések, valamint az allergia.

Terhességed során bizonyos tápanyagból szükségleted többszörösére növekszik5. Ennek pótlása rendkívül fontos, hiszen több kutatás is bizonyítja, hogy a várandósság alatti táplálkozásoddal akár csökkentheted a cukorbetegség kialakulásának kockázatát, valamint befolyásolhatod gyermeked születési súlyát is6.

A szoptatás időszakában pedig amennyiben fedezed megnövekedett vitamin- és ásványianyag-szükségleted, kevésbé leszel ingerlékeny, fáradékony és feszült. A jó hangulat és a stresszmentes élet sokat segít a megfelelő tejtermelésben, és mint tudjuk, 6 hónapos korig a csecsemő számára az anyatejes táplálás a legjobbtehát érdemes mindent megtenni érte.

A hozzátáplálás során a legfontosabb a türelem és a fokozatosság! Amennyiben a kisbaba érett már a szilárd ételek bevezetésére, lépésről lépésre, hónapról hónapra megismertetheted különböző állagú és ízű ételekkel. Ebben az időszakban kerüld a túl sok sót és a hozzáadott cukrokat tartalmazó élelmiszereket, hiszen a túlzott sófogyasztás a magas vérnyomás, a túl sok cukor pedig az elhízás és a diabétesz előfutára lehet. 

Egyéves kor felett is tartsd észben, hogy gyermeked még nem “mini felnőtt”, tehát még mindig teljesen mások a szükségletei, mint Neked, ezért még ekkor sem eheti teljesen ugyanazt – ugyanúgy cukrozva, sózva, fűszerezve -, mint a felnőttek.

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek, lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Források:

1 Gluckman et al.: Developmental origins of health and disease: reducing the burden of health and disease: reducing the burden of chronic disease in the next generation. Genome Med. 2010 Feb 24;2(2):14.

2 Godfrey et al.: Developmental origins of metabolic disease: life course and intergenerational perspectives. Trends in Endocrinology and Metabolism, 2010, 21:199-205

Hanley et al. A review of metabolic programming, imprinting and epigenetics. Br J Nutr. 2010 Jul; 104 Suppl 1:S1-25.

4 Lillycrop KA. Effect on maternal diet on the epigenome: implications for human metabolic disease. Proc Nutr Soc. 2011, 70:64-72.

5 Németország, Ausztria, Svájc tápanyag-referenciaértékek, 2015

6 Bastiaan T. Heijmans et al.: Persistent epigenetic differences associated with
prenatal exposure to famine in humans, 2008

Nézd meg a további cikkeket is

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!