Így segítheted babád immunrendszerének működését megfelelő táplálással

Ősszel gyakoriak a kisgyermekek körében a felső légúti fertőzések, a közösségbe kerüléssel együtt járó tipikus betegségek. Nem védheted meg ezektől teljesen a gyermekedet, de az immunrendszerét felkészítheted az elkerülhetetlen kihívásokra. A fogantatástól 3 éves korig tartó első 1000 nap  azért is meghatározó, mert ezen időszakban az immunrendszer rendkívül intenzíven fejlődik. A védekezőképesség megerősítése, egyúttal a felnőttkori egészség megalapozása is ekkor történik, jórészt a megfelelő táplálás segítségével.

Baba immunrendszerének támogatása táplálással

Így támogasd egy éves babád immunrendszerét

Önmagában azzal, hogy féltve óvod kisgyermekedet a korabeliek társaságától, a kosztól vagy épp az állatoktól, még nem erősíted immunrendszerét. Ahhoz azonban, hogy ne betegedjen meg a legtöbb kórokozótól, amellyel találkozik, belülről is kell a támogatás. A D-vitamin-bevitelnek különösen fontos szerepe van abban, hogy gyermeked ellenállóbb legyen az őszi-téli betegségekkel szemben.

Korábban a D-vitamint főként a csontok és fogak egészséges fejlődésével hozták kapcsolatba.  Azonban ma már tudjuk, hogy az immunrendszer állapota és e vitamin szintje között is szoros kapcsolat van. Azoknál, akik tartósan D-vitamin-hiányosak, nagyobb valószínűséggel lépnek fel légzőszervi megbetegedések és más, immunrendszerrel kapcsolatos problémák.1

A D-vitamin-hiány tél végére súlyosbodik

Mivel a napfényvitaminnak is nevezett D-vitamin napsugárzás hatására fejlődik szervezetünkben, ezért fontos, hogy azokban az őszi-téli hónapokban, amikor kevesebb napfény ér bennünket, fokozottan ügyeljünk a pótlására. Ez azonban a magyarok többségének sajnos nem sikerül. Egy hazai orvosi felmérés szerint tél végére a felnőtt lakosság mintegy 95 százaléka D-vitamin-hiányos2. A magyar kisgyermekek közül is sokan D-vitamin-hiánnyal küzdenek, az 1-3 éves korosztály 65%-a nem fogyaszt megfelelő mennyiséget e vitaminból. 3

A kisgyermekek étrendjébe érdemes tehát minél több D-vitamin-tartalmú ételt becsempészni. Például 7 hónapos kortól májat, 8 hónapos kortól tojássárgáját, 10 hónapos kortól vörös húsokat, majd 12 hónap kor felett halakat. A kiegyensúlyozott étrend részeként fogyasztva a kifejezetten az 1-3 éves korosztály igényeinek figyelembevételével kifejlesztett, napi 500 ml junior gyerekital is hozzájárul a D-vitamin-hiány megelőzéséhez.4

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek, lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden kisgyermekkori táplálással kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

Források:

1 Második magyarországi konszenzus a D-vitamin szerepéről a betegségek megelőzésében és kezelésében, 2014

2 V. P. Walker – R. L. Modlin: The Vitamin D Connection to Pediatric Infections and Immune Function, 2010 

3 0-3 éves csecsemők, kisdedek és szoptatós anyukák táplálkozási felmérése, MDOSZ-TNS Hoffmann – Nutricomp, 2015

4 Marjolijn D. Akkermans et al.: A micronutrient-fortified young-child formula improves the iron and vitamin D status of healthy young European children: a randomized, double-blind controlled trial. AJCN. 4. Jan. 2017
A tanulmány napi legalább 300 ml 1,2 mg vastartalmú és 1,7 mg D-vitamin-tartalmú junior gyerekital elfogyasztásával készült.

 

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!