Az immunrendszer egyik vitaminja: 1 év felett is pótold!

A hazai felmérések eredményei szerint tél végére a felnőtt lakosság 95 százaléka D-vitamin-hiányban szenved1 és a statisztika a kisgyermekekre nézve sem biztatóbb – sőt, ahogy nő a baba, egyre kevesebb szülő figyel oda a megfelelő pótlásra2. Pedig, ha a fogantatástól számított első 1000 napban biztosítjuk a megfelelő D-vitamin-ellátást, nemcsak az immunrendszer és a csontok fejlődéséért, de számos felnőttkori népbetegség megelőzéséért is teszünk.

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek, lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot. Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden kisgyermekkori táplálással kapcsolatos cikkünket megtalálod. Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

A D-vitamin-bevitel megfelelő szinten tartására az élet első 1000 napjában, már magzatkortól oda kell figyelni. A terhesség alatt megnő a kismama tápanyag- és vitaminszükséglete, az ekkor fellépő D-vitamin-hiány pedig jelentős mértékben növeli az 1-es típusú cukorbetegség kialakulását3 a babánál (a kicsi D-vitamin-szintjét ugyanis a kismama szervezetének vitaminszintje határozza meg).

A vitaminpótlásra a baba fejlődése érdekében a szülés után is figyelmet kell fordítani, azonban a legfrissebb hazai kutatás eredményei szerint, ahogy nő a baba, egyre kevesebb szülő ügyel erre2. Míg féléves korig a csecsemők közel 90%-a kap naponta D-vitamint, 1 éves korra már csak a babák kevesebb mint fele, 3 éves korra pedig tízből négyen csak havonta egyszer vagy egyszer sem kapnak D-vitamint. Pedig a külső forrásból történő pótlás az első születésnap után is elengedhetetlen, hisz a megfelelő mennyiségű D-vitamin számos későbbi megbetegedés megelőzésében szerepet játszik.

A D-vitamin megfelelő pótlásával csökkenthető az influenza esélye is4

Mivel a vitamin segíti a csontok szilárdságához elengedhetetlen kalcium felszívódását, az alacsony D-vitamin-szint egyértelműen a csontritkulás rizikófaktora1. A csontfejlődés mellett a sejtfejlődésben, az immunrendszer erősítésében, a fogak fejlődésében és a véralvadási folyamatok megfelelő működésében is fontos szerepet játszik, de kevesebb mint felére csökkenti az influenza kialakulásának az esélyét is4.

Kétféle D-vitamint különböztetünk meg: a D2-vitamint és a sokkal aktívabb D3-vitamint. A növények leginkább D2-vitamint tartalmaznak, az állati eredetű élelmiszerek mindkettőt, a napsugárzás hatására pedig D3-vitamin keletkezik a szervezetben. A megfelelő pótláshoz azonban nem mindig elegendő a szabadban, napsütésben töltött idő (főleg nem a téli időszakban), ezért külső forrásból történő pótlásra is szükség lehet. Érdemes olyan D-vitaminban gazdag ételeket fogyasztani, mint a különböző sós és édes vízi halak vagy a csukamájolaj, de a korosztály számára kifejlesztett tejalapú, junior gyerekitalok is segíthetnek a pótlásban. Ezek a D-vitamin mellett a többi szükséges vitamint és ásványi anyagot is a kisgyermekek igényeihez igazodva tartalmazzák.

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek, lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden kisgyermekkori táplálással kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Források:

1 Második magyarországi konszenzus a D-vitamin szerepéről a betegségek megelőzésében és kezelésében, 2014

2 0-3 éves csecsemők, kisdedek és a szoptatós anyák táplálkozási felmérése, TNS Hoffmann-MDOSZ-Nutricomp, 2015

3 Al Sawah et al.: 25-Hydroxyvitamin D and glycemic control: A cross-sectional study of children and adolescents with type 1 diabetes, 2016

4 Urashima M.: Randomized trial of vitamin D supplementation to prevent seasonal influenza A in schoolchildren. Am J Clin Nutr. 2010;91:1255-60

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!