Terhes vitaminok: a D-vitamin szerepe

A megfelelő mennyiségű vitamin bevitele a várandósság alatt kiemelten fontos, hiszen az első 1000 nap táplálkozása a baba egész további életére kihat, ebbe pedig már a terhesség időszaka is beletartozik. Mégis ritkán esik szó arról, hogy az egyes vitaminoknak mekkora szerepük van a várandósság során. Fontos, hogy erről több információt kapjanak a kismamák, ugyanis a hasukban növekvő baba egészségére komoly hatással vannak a különböző vitaminok, amiket fogyasztanak.

D-vitamin jelentősége terhesség alattt

Mi történik, ha a kismama nem fogyaszt elég D-vitamint?

Ha egy nőnek túl alacsony a D-vitamin-szintje, az a szakemberek szerint negatívan befolyásolhatja a teherbeesés esélyeit1 – azonban szerencsére ez a probléma viszonylag könnyen orvosolható.

A várandósság alatt mind a kismama egészsége, mind pedig a magzat fejlődése szempontjából nagyon fontos, hogy megfelelő mennyiségű D-vitamin kerüljön a szervezetbe. Sajnos a téli hónapok végére a magyarok mintegy 95 százaléka1 D-vitamin-hiányos, ezért a terhesség első pillanatától oda kell figyelni a pótlásra.

A D-vitaminnak a terhesség alatt fontos szerepe van az ásványi anyagok anyagcseréjében, így a kalcium-anyagcserében is. Ha a csontszövetek nem jutnak elegendő mennyiségű D-vitaminhoz, akkor kalciumhoz sem, ennek következményeként a gyerekeknél rachitis (angolkór) alakulhat ki, a felnőtteknél pedig csontritkulás.

Mindemellett a terhesség alatt bevitt, megfelelő mennyiségű D-vitamin hatással van a kisbaba hosszú távú egészségére, például csökkentheti a felnőttkori cukorbetegség és elhízás kialakulásának kockázatát. 

Hogyan lehet pótolni a D-vitamint?

A D-vitamin pótlása egyrészt napfényből lehetséges, másrészt változatos, kiegyensúlyozott étrend útján. Télen nyilvánvalóan az ételek kerülnek előtérbe: a halak, a vörös húsok, a tojássárgája, vaj, vargánya, kakaóvaj fogyasztása javasolt. A májjal kapcsolatban ugyanakkor vigyázni kell, mert A-vitamint is tartalmaz, ami nagyobb mennyiségben problémát okozhat a magzatnak.

Amennyiben a kismama úgy érzi, hogy a várandósság alatt javasolt 2000 NE D-vitamint1 nehezen tudja a táplálkozás során bevinni, érdemes kikérnie szakember véleményét és szükség esetén kipróbálni kifejezetten a terhesség alatti vitaminpótlásra kialakított termékeket.

Kíváncsi vagy, hogy a D-vitamin-bevitel mellett milyen más tápanyagok bevitelére érdemes még odafigyelned várandósságod idején? Olvasd el cikkünkben!

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden terhességgel kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Forrás:

Második magyarországi konszenzus a D-vitamin szerepéről a betegségek megelőzésében és kezelésében, 2014

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!