Divatos diéták és táplálkozási trendek kisgyermekkorban

Az, hogy kiegyensúlyozottan táplálkozik-e egy kisgyermek az élete első 1000 napjában , a szülein múlik. Óriási felelősséggel jár a helyes táplálás, hiszen kutatások igazolták, hogy a gének mellett a megfelelő étrend is kiemelkedő hatással bír a felnőttkori egészségre.

Erre figyelj, ha a család étrendje eltér az átlagostól

Egy friss iparági felmérés szerint hazánkban minden harmadik 1-3 éves baba ugyanazt eszi, mint a szülei.1 Ha a család egy diéta miatt egyoldalúan táplálkozik, az még a felnőtteknél is felszívódási zavarokhoz, vitamin-, ásványi anyag- és tápanyaghiányhoz vezethet, hát még a megnövekedett tápanyagigénnyel rendelkező gyermekeknél.

  • Vegetáriánus étrend

A lakto-ovo vegetáriánusok húst, halat és szárnyast nem, tejet és tojást viszont fogyasztanak, a vegánok minden állati terméket kizárnak. Ilyen étrend mellett nagy kihívás a kisgyermek megfelelő fejlődését támogató fehérjék, esszenciális zsírsavak vagy a B12- és D-vitamin biztosítása.2

  • Gluténmentes diéta

A kalászos gabonafélékben lévő fehérje, a glutén által okozott, főként bélrendszeri panaszokkal járó lisztérzékenység 8 millió embert érint Európában,3 az egyetlen lehetőség tüneteik megszüntetésére a búzát, rozst, árpát tartalmazó ételek teljes elkerülése. Ezt a szigorú diétát manapság sokan óvatosságból is követik, pedig a glutén nem minden kisgyermek számára ellenség, éppen ezek a gabonák fedezhetik a növekedéshez szükséges energia nagy részét.

  • Paleolit étrend

A gluténtartalmú gabonák, tejtermékek és szárazhüvelyesek teljes tiltásával járó étrendet alacsony szénhidrátbevitel, valamint a megnövekedett hús- és tojásfogyasztás miatt a fehérjék túlsúlya jellemzi.

 

Szélsőségek helyett egyensúlyra érdemes törekedni

Egyik tápanyag sem fontosabb a kisgyermek szervezetének, mint a másik. Egy-egy tápanyag bevitelének szélsőséges korlátozása, kizárása a normális fejlődését, jövőbeni egészségét veszélyezteti, vagy már kisgyermekkorban hiányállapotokhoz, elhízáshoz vezethet.

A D-vitamin-hiány megelőzéséhez a kiegyensúlyozott étrend részeként fogyasztva hozzájárulhat az 1-3 éves korosztály igényeinek megfelelően kifejlesztett, legalább napi 300 ml junior gyerekital is.5

Ha tetszett a cikkünk, kérlek, lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden hozzátáplálással kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Források:

1 0-3 éves csecsemők, kisdedek és szoptatós anyukák táplálkozási felmérése, MDOSZ-TNS Hoffmann – Nutricomp, 2015

2 Vegetarian diets in children and adolescents, M Amit, Canadian Paediatric Society, Community Paediatrics Committee

3 Reilly NR, Green PH Epidemiology and clinical presentations of celiac disease. Semin Immunopathol 2012;34(4):473-8. doi: 10.1007/s00281-012-0311-2.

Energy – EFSA 2013; Protein- EFSA 2012, Micronutrients- Nordic Nutrition Recommendations 2012

5 Marjolijn D. Akkermans et al.: A micronutrient-fortified young-child formula improves the iron and vitamin D status of healthy young European children: a randomized, double-blind controlled trial. AJCN. 4. Jan. 2017                A tanulmány napi legalább 300 ml 1,2 mg vastartalmú és 1,7 mg D-vitamin-tartalmú junior gyerekital elfogyasztásával készült.

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!