5 aranyszabály az 1 éves baba táplálásához

Az 1 éves kor fölötti babák, kisgyermekek esetében sokan hajlamosak a táplálást a korábbinál lazábban kezelni, azt gondolván, egy ekkora gyerek „már nagy”, már „szinte mindent ehet”. Ez ebben a formában nem igaz. Valóban sok mindent ehet már egy 1 éves baba, de azért nem minifelnőtt, így táplálkozás szempontjából nem ugyanarra van szüksége, mint nekünk. Ahhoz, hogy megfelelően tudjon fejlődni, fontos, hogy olyan ételeket kapjon, melyek az ő speciális igényeit elégítik ki.

Szoptató anya étrendje

Az 1-3 éves kisgyermekek 65 százaléka kevesebb D-vitaminhoz jut a kelleténél, 42 százalékuknál a kalcium, 24 százalékuknál a vas bevitele marad el az ajánlott mennyiségtől1. Ez a nem megfelelő táplálásra vezethető vissza, tehát nagyon fontos, hogy a szülők 1 éves kor felett is kiemelt figyelmet fordítsanak gyermekük étrendjére.

Többszörös tápanyagigény a felnőttekhez képest

Gondoltuk volna, hogy testsúly-kilogrammokra vetítve egy 1 éves babának nagyjából hétszer annyi tápanyagra van szüksége, mint egy felnőttnek2? Megdöbbentő adat, mert sokkal kisebb, mint egy felnőtt, ugyanakkor hatalmas fejlődésen megy keresztül élete első 1000 napjában, és az egész életére kihat, ahogy ebben az időszakban tápláljuk. Gyermekünk étrendjét ennek figyelembevételével érdemes összeállítani: minden egyes kanállal több tápanyagot kell bevinnie, mint egy felnőttnek.

Ha konkrét számokat nézünk: egy gyereknek kilogrammonként 5,5-szer több vasra, 4-szer több kalciumra és 3-szor több esszenciális zsírsavra van szüksége, mint egy felnőttnek. A gyerekeknek energiából, D-vitaminból, fehérjéből, cinkből, valamint jódból is több kell. Mindezt úgy, hogy a gyomruk körülbelül ötöde a felnőttekének.

Ha a kisgyermekünk azt eszi, amit mi, a felsorolt tápanyagokból is csak annyit fog kapni, amennyit mi – az előzőek alapján pedig világos, hogy az ő szervezetének az kevés.

Miért fontosak ezek?

A fehérje elengedhetetlenül fontos az izmok, a szervek fejlődéséhez, de nem árt vele vigyázni: a túl sok protein ugyanis a későbbi elhízásért is felelős lehet3. A D-vitamin és a kalcium hozzájárul a csontok megfelelő fejlődéséhez. A vas azért fontos, mert oxigént szállít a növekedésben lévő szervekhez, emellett az agy fejlődése szempontjából is kiemelt szerepe van. A jód egy lényeges komponense a pajzsmirigyhormonoknak, amik a metabolikus aktivitást, illetve a növekedést szabályozzák. Cinkre pedig például a porcnövekedés miatt van szükség.

Mivel pótolhatjuk a kisgyermekek vitamin- és ásványianyag-szükségletét?

A kiegyensúlyozott, vegyes étrend részeként a korosztály speciális igényei szerint kifejlesztett junior gyerekitalokkal hozzájárulhatunk az 1-3 éves kisgyermekek tápanyagigényeinek pótlásához.

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek, lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden kisgyermekkori táplálással kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

Források:

1 0-3 éves csecsemők, kisdedek és a szoptatós anyák táplálkozási felmérése, MDOSZ – TNS Hoffmann – Nutricomp, 2015

2 Energy – EFSA 2013; Protein- EFSA 2012, Micronutrients- Nordic Nutrition Recommendations 2012

3 Lozoff et al 2006; Gunnaraaon et al 2007

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!