Ezért fontos a hal kisgyermeked étrendjében

Körültekintő tervezést kíván, hogy kisgyermeked étrendje tartalmazza a kulcsfontosságú tápanyagokat. Az esszenciális zsírsavakban, fehérjében, vitaminokban gazdag hal nagy segítségedre lehet ebben. Érdemes odafigyelni a változatos táplálásra az élet első 1000 napjában, hiszen az egészséges táplálkozási szokásokkal olyan felnőttkori betegségeket előzhetsz meg, mint az elhízás, a cukorbetegség, a szív- és érrendszeri betegségek.

A hal értékes tápanyagok forrása

  • Omega-3 zsírsav

A lazac, a makréla, a szardínia és több más hal húsa is jelentős arányban tartalmaz omega-3 zsírsavakat, köztük DHA-t, mely az agy fejlődése1 és az egészséges látás szempontjából létfontosságú a kicsik szervezetének. A magyar szülők többsége nem figyel eléggé az esszenciális zsírsavak bevitelére, egy friss iparági felmérés szerint a 12-36 hónapos kisgyermekek 91%-a ritkán, vagy sohasem kap omega-3 készítményt.2

  • D-vitamin

Az immunrendszer normális működésében lényeges szerepet játszó D-vitamin a halakban is megtalálható. Az említett felmérés arra is rámutatott, hogy az 1-3 éves magyar kisgyermekek 65%-a nem fogyaszt megfelelő mennyiségű D-vitamint.2

  • Fehérje

Az izmok és a szervek fejlődéséhez szükséges fehérjének a hal kiváló forrása. Ez kapóra jöhet az étrend összeállításánál, hiszen testsúlykilogrammra vetítve egy 1 éves babának nagyjából hétszer annyi tápanyagra van szüksége, mint egy felnőttnek,3 és ez alól a fehérje sem kivétel.

  • Jód

A mentális egészséget4 és pajzsmirigy hormonjainak képződését elősegítő jód a halakban, így a lazacban, a tonhalban vagy szardíniában is megtalálható.

Ha nem eszik elég halat a kisgyermeked

1 éves korában már megkóstolhatja a halat kisgyermeked, azután ajánlott hetente egyszer, ideális esetben kétszer beépíteni étrendjébe. Kínálhatod grillezve vagy párolva zöldségkörettel, fasírt hozzávalójaként, de nagy sikert arathat a házi halrudacska is.

Ha kisgyermeked elutasítja a halat, annak az lehet az egyik oka, hogy időbe telik, míg megszereti különleges ízét, állagát. Még valószínűbb, hogy ha te sem kedveled a halat, akkor ő sem fogja, hiszen a kisgyermekek utánzással tanulnak. Az erőltetés biztosan nem használ, egy-egy ínycsiklandó halas fogás a jókedvű családi étkezések részeként igen.

A D-vitamin bevitelében a kiegyensúlyozott étrend részeként fogyasztott, legalább napi 300 ml junior gyerekital is segíthet,5 melyet a kifejezetten az 1-3 éves korosztály igényeinek megfelelően fejlesztettek ki.

Ha tetszett a cikkünk, kérlek, lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden hozzátáplálással kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Források:

1. The relationship of docosahexaenoic acid (DHA) with learning and behavior in healthy children: a review 2013 Jul 19;5(7):2777-810. doi: 10.3390/nu5072777.
2. 0-3 éves csecsemők, kisdedek és szoptatós anyukák táplálkozási felmérése, MDOSZ-TNS Hoffmann – Nutricomp, 2015
3. Energy – EFSA 2013; Protein- EFSA 2012, Micronutrients- Nordic Nutrition Recommendations 2012
4. Iodine Fact Sheet for Health Professionals, Natural Institutes of Health
5. Marjolijn D. Akkermans et al.: A micronutrient-fortified young-child formula improves the iron and vitamin D status of healthy young European children: a randomized, double-blind controlled trial. AJCN. 4. Jan. 2017                A tanulmány napi legalább 300 ml 1,2 mg vastartalmú és 1,7 mg D-vitamin-tartalmú junior gyerekital elfogyasztásával készült.

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!