Ezért fontosak a közös családi étkezések

Saját étkezési szokásaid nagyobb hatással vannak kisgyermeked felnőttkori egészségére, mint gondolnád. Élete első 1000 napjában tőled és a többi családtagtól tanulja, mit és hogyan egyen. A közös étkezéseknél aligha van jobb alkalom arra, hogy megmutasd neki, milyen a kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozás. Ezzel a hozzáállással nemcsak a köztetek lévő kötődést erősíted, hanem sokat teszel az olyan népbetegségek megelőzéséért is, mint az elhízás, cukorbetegség, a szív- és érrendszeri betegségek.

A közös családi étkezések előnyei

  • Kevésbé valószínű, hogy kisgyermeked később elhízik

Kutatás támasztja alá, hogy azok a gyermekek, akik legalább heti három alkalommal (tehát nem csak évente egyszer-egyszer, ünnepek idején) együtt étkeznek családjukkal, kisebb eséllyel lesznek túlsúlyosak.1 Az 1-3 éves kisgyermekek utánzással tanulnak . Ha azt látják, hogy szüleik és nagyobb testvéreik jóízűen, élvezettel fogyasztják az egészséges, zsírszegény ételeket, zöldségeket és gyümölcsöket, akkor ezt a mintát követik később is, amikor már ők választják meg, mit esznek.

  • Gazdagodhat szókincse

Ha odafigyelsz arra, hogy a közös családi étkezést ne zavarja meg háttértévézés, okostelefon vagy tablet használata, akkor a családtagok végre egymásra figyelhetnek, beszélgetnek. Válassz olyan témákat, amelyekbe beszélni tanuló kisgyermeked is könnyedén bekapcsolódhat: az ételek nevének, alapanyagainak, színének megnevezése kézenfekvő, így játékos formában gyakorolhatjátok az új szavakat.

  • Könnyebben sajátítja el az evőeszközök használatát

Bár alapvető szociális képességről van szó, melynek megtanulását a közös étkezés nagyban elősegíti, megértően kell fogadnod azt is, ha a szagolgatás, kóstolgatás mellett kisgyermeked egy ideig még tapogatja is az ételét. Szüksége van rá, hogy minden érzékszervével megvizsgálja az ételek textúráját, ez a szilárd táplálékra való fokozatos átállás természetes velejárója.2

Így állítsd össze a közös családi menüt

Az 1 év feletti kisgyermek nem mini felnőtt, a nagyok ételei változatlan formában nem megfelelőek számukra. Egy átfogó iparági kutatás szerint3 a magyar szülők harmada sajnos nem fordít erre kellő figyelmet, és ugyanazt a sózott, fűszerezett, cukrozott ételt tálalja fel az egész családnak.

Pedig a kicsik egészséges fejlődését a tápanyagokban, natúr ízekben gazdag, kevés sót és hozzáadott cukrot tartalmazó étrend segíti elő leginkább.

1-3 éves kisgyermekednek testsúlykilogrammra vetítve akár hétszer annyi tápanyagra is szüksége lehet, mint neked.4 Az immunrendszere normál működéséhez hozzájáruló D-vitamin pótlása például igen fontos, ebben a kiegyensúlyozott étrend részeként fogyasztott, legalább napi 500 ml junior gyerekital  is segíthet,5 melyet a kifejezetten korosztálya igényeinek figyelembevételével fejlesztettek ki.

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában ITT minden terhességgel kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Források:
1Family Meals Help Cut Risk of Childhood Obesity
2Harris G. The psychology behind growth faltering. Eur J Clin Nutr 2010, 64 Suppl 1:S14-S16.
30-3 éves csecsemők, kisdedek és szoptatós anyukák táplálkozási felmérése, MDOSZ-TNS Hoffmann – Nutricomp, 2015
4Energy – EFSA 2013; Protein- EFSA 2012, Micronutrients- Nordic Nutrition Recommendations 2012
5Marjolijn D. Akkermans et al.: A micronutrient-fortified young-child formula improves the iron and vitamin D status of healthy young European children: a randomized, double-blind controlled trial. AJCN. 4. Jan. 2017  A tanulmány napi legalább 300 ml 1,2 mg vastartalmú és 1,7 mg D-vitamin-tartalmú junior gyerekital elfogyasztásával készült.

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!