Gabona-kisokos: van benne glutén?

A hozzátáplálás időszaka az első 1000 nap egyik legfontosabb mérföldköve, hiszen ekkor kezdjük el bevezetni a szilárd ételeket kisbabánk étrendjébe. Ezen időszak egy soha vissza nem térő lehetőség a szülőknek arra, hogy kialakítsák gyermekeik egészséges étkezési szokásait.

Gabonafajták

Természetesen akadnak könnyebben vehető akadályok, és kissé nehezebben eldönthető kérdések is. Utóbbi kategóriába tartozik az is, hogy mikor és hogyan vezethetjük be a glutént gyermekünk étrendjébe. Ebben a kérdésben körültekintően kell eljárni a lisztérzékenység kialakulásának lehetősége miatt, talán éppen ez az oka annak, hogy számos édesanya bizonytalan.

A lisztérzékenység, más néven cöliákia, a genetikailag arra hajlamos egyénekben kialakuló  autoimmun betegség. Kiváltásáért a glutén egy speciális fehérjéje, a gliadin a felelős. A cöliákia igen kellemetlen, súlyos tüneteket is okozhat, ezért fontos megtenni mindent annak érdekében, hogy elkerüljük. Szülőként a megelőzés a legjobb eszközünk, ami a glutén megfelelő időben történő bevezetésével függ össze.

Szerencsére ma már egészen konkrét ajánlás van a glutén bevezetésére. 6-12 hónapos kor között, de lehetőleg minél előbb érdemes bevezetni, ha van rá mód, anyatejes táplálás védelme mellett. Amíg azonban ez nem történik meg, fontos lehet, hogy mely gabonafélék tartalmaznak glutént és melyek nem.

Az alábbi táblázat iránymutatást ad arra vonatkozóan, hogy mely gabonákban van glutén és melyekben nincs:

Gluténmentes gabonák és lisztek Glutént tartalmazó gabonák és búzaeredetű termékek
Amarant (B- és C-vitaminban, fehérjében, vasban és kalciumban gazdag) Búza: búzadara, búzakorpa, búzacsíra (olaj is), hidrolizált búzafehérje, búzafehérje-alapú sütőipari térfogatnövelő szer)
Barnarizs (szelénben és rostban gazdag) Tönkölybúza
Cirok (rostban és fehérjében gazdag) Zab
Hajdina Vadrizs (neve ellenére a búza rokona)
Köles (kiválóan emészthető, antiallergén) Árpa
Kukorica (kiváló vas, cink, magnézium és B6-vitamin-forrás)
Montina (indián rizsfű, magas a fehérjetartalma)
Rizs
Teff (kimagasló kalciumtartalom)
Gluténmentes lisztek
Burgonyaliszt
Tápiókaliszt
Rizsliszt
Szójaliszt
Kukoricaliszt
Sárgaborsóliszt

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek, lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden hozzátáplálással kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!