Túlsúly és terhesség: miért kockázatos? Mit tehetsz?

A terhesség megváltoztatja az anya közérzetét, szervezetének működését, ennek következtében pedig energia- és tápanyagigényét is. A terhesség 9 hónapja alatt a testtömeg folyamatosan nő: ideális esetben a terhesség alatti hízás a fogantatástól a szülésig összesen 10-12 kg. A második és harmadik trimeszterben egy kismama energiaigénye napi 300 kalóriával1 több egy nem várandós nőéhez képest, a megnövekedett igényt pedig a baba fejlődésének biztosítása érdekében pótolni kell – megfelelő forrásból és megfelelő mennyiségben. Ha az élet első 1000 napjának fejlődéséhez szükséges vitaminok, nyomelemek és tápanyagok bevitelére odafigyel a kismama, számos komoly, felnőttkori egészségügyi probléma megelőzéséhez járulhat hozzá a babánál.

Hízás terhesség alatt

Az anya terhesség előtti testtömege összefüggésben áll a baba súlyával: az alultápláltság növeli annak esélyét, hogy a csecsemő kis súllyal jön a világra2, valamint komoly következményei lehetnek a felnőttkori krónikus megbetegedéseket tekintve is3.

Az elhízás pedig fokozza a terhességi cukorbetegség és toxémia, a magas vérnyomás, valamint az ödémák kialakulásának kockázatát4. Minél nagyobb a terhesség alatti elhízás mértéke, annál nagyobb a koraszülés és a szülési komplikációk fellépésének valószínűsége5.

A baba fogantatásától számított első 1000 napban a megfelelő tápanyagbevitel érdekében kerülni kell a félkész ételeket, a szintetikus anyagokat, ízfokozókat, mesterséges aromákat és tartósítószereket tartalmazó élelmiszereket. A helyes táplálkozás mellett a rendszeresség ugyanakkora jelentőséggel bír: a napi ötszöri étkezés betartására fontos ügyelni. A terhesség ideje alatt a cukros üdítőket cseréljük tisztított vízre vagy szénsavmentes ásványvízre, a tartósítószereket tartalmazó áruk helyett pedig érdemes a friss, szárított, hűtött vagy fagyasztott termékeket és természetes körülmények között előállított zöldségeket, gyümölcsöket választani.

A kismamatorna és a rendszeres gyaloglás szerepe a baba fejlődésében

A terhesség alatti mozgásnak vitathatatlanul jótékony hatásai vannak. A torna fokozza az inak és ízületek stabilitását, valamint elősegíti a gerinc-, a medence- és a gátizomzat erősítését. Fokozza a vérellátást, segíti a vérkeringést, csökkentve ezzel a trombózis és a terhességi csíkok kialakulását.

A terhesség előtt kevéssé aktív kismamáknak célszerű kifejezetten a gerincet kímélő és egyben azt erősítő kismamatornákat, illetve kismamajógát kipróbálniuk – minden esetben előzetes orvosi egyeztetés, valamint képzett szakember vezetése mellett.

A terhesség alatti túlzott hízás hatása a baba felnőttkori egészségére

A tápláltsági állapot mérésére a szakemberek egy egyszerű módszert, a testtömegindex (BMI, Body Mass Index) számítását használják: a kilogrammban megadott testtömeget osztják a méterben mért testmagasság négyzetével. A BMI normális, ha a kapott szám 18,5 és 24,9 közé esik, 25 és 29,9 között azonban már túlsúlyról, 30 fölött pedig elhízásról beszélünk.

Több nemzetközi kutatás is arra a megállapításra jutott, hogy a gyerekkori elhízást nagyban befolyásolja az édesanya terhesség alatti súlygyarapodása6. Az elhízott édesanyák gyermekeinek 12,7%-a, a túlsúlyos édesanyák gyermekeinek pedig 24,6%-a vált szintén elhízottá vagy túlsúlyossá6. Ebből is látható tehát, hogy az első 1000 nap során a kismamák táplálkozási szokásai nemcsak a terhesség alatti 9 hónapban határozzák meg a baba egészségét, hanem kihatnak a gyermek egész életére.

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden terhességgel kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Források:

1 Healthy Eating during Pregnancy and Breastfeeding; WORLD HEALTH ORGANIZATION Regional Office for Europe Nutrition and Food Security; 2001

Bastiaan T. Heijmans et al.: Persistent epigenetic differences associated with prenatal exposure to famine in humans, 2008

3 Martin-Gronert MS – Ozanne SE.: Maternal nutrition during pregnancy and health of the offspring. 2016

4 R. Gaillard et al.: Risk factors and outcomes of maternal obesity and excessive weight gain during pregnancy

5 M. A. Leddy et al.: The Impact of Maternal Obesity on Maternal and Fetal Health

6 E. Oken et al.: Maternal Gestational Weight Gain and Offspring Weight in Adolescence. 2010

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!