Táplálkozási szokások: miért mutass példát gyermekednek?

Egyre több szülő van tisztában azzal, hogy milyen fontos az első 1000 nap gyermeke táplálásában. Ebben az időszakban alakíthatjuk ki a későbbi táplálkozási szokásait, és egészségesebb életet alapozhatunk meg számára, ha tudatosan alakítjuk ki az étrendjét.

Táplálkozási szokások

A feladat azonban nem mindig olyan egyszerű: számos esetben a szülők a legjobb szándék mellett is ellenállásba ütköznek a gyermek részéről. Válogatós, elutasít bizonyos ételeket, keveset eszik, esetleg esze ágában sincs azt megenni, ami neki készült. Nehéz helyzet, és sokan ezen a ponton adják fel a tudatos táplálást, és jutnak el odáig, hogy mindegy, mit, csak valamit egyen a gyerek. Pedig ez nem helyes irány, és sokszor bizony apróságokon múlik, mennyire együttműködő a kicsi.

Ti mit esztek?

Nagyon gyakori hiba, hogy a szülők igyekeznek ugyan egészségesen táplálni a gyermeküket, de a saját táplálkozásukra nem figyelnek. Az természetesen dicséretes, hogy látják, nem követendő a példájuk, és a gyermekük étrendjét próbálják tudatosabban összeállítani. A gyermekek azonban elsősorban utánzással tanulnak, ösztönösen próbálják azt csinálni, amit a szüleik.

Ez pedig vonatkozik az evésre is. Hiába mondjuk el naponta többször gyermekünknek, hogy a csoki nem egészséges, hizlal, nem szabad gyakran enni belőle, ha a gyerek napi szinten azt látja, hogy anya mégis eszi. Nem fogja elfogadni az „én felnőtt vagyok, nekem már lehet” magyarázatot, azt akarja majd enni, amit tőlünk is lát. A megoldás az, hogy példát mutatunk, vagyis mi sem eszünk csokit, főleg nem a gyerek előtt. Ez nemcsak a gyereknek lesz jó, hanem a saját egészségünk szempontjából is hasznos.

Miért olyan fontos a helyes táplálkozás?

Számos felnőttkori betegség, egészségügyi panasz a nem megfelelő gyermekkori táplálkozásra vezethető vissza. Ha a szülők odafigyelnek a gyermekük étrendjére, csökkenthetik többek közt az elhízásra, magas vérnyomásra és a cukorbetegségre való hajlamát is. A helytelen táplálás egyik legkorábban tapasztalható jele a gyermekkori elhízás. Ez melegágya lehet a gyermekkori cukorbetegség kialakulásának, illetve a felnőttkori túlsúlynak is, mely egy sor további szövődményt is okozhat.

Sajnos a legfrissebb hazai kutatások szerint minden 10. egyéves kisbaba már potenciálisan túlsúlyos vagy elhízott1. A 11-18 éves iskolások körében2 ez az arány már 35%, és köztudott, hogy a felnőtt lakosság esetében pedig 10-ből 6-an küzdenek túlsúllyal3. Láthatóan a probléma az idő múlásával egyre komolyabbá válik, így érdemes már kisgyermekkorban helyes étkezési szokásokat kialakítani és megalapozni gyermekünk felnőttkori egészségét.

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek, lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden hozzátáplálással kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Források:

1 0-3 éves csecsemők, kisdedek és a szoptatós anyák táplálkozási felmérése, TNS Hoffmann – Nutricomp, 2015

2 A 11-18 éves fiatalok táplálkozása és fizikai aktivitása kutatás, TÉT Platform-InsightLab, 2017

3 OGYEI: A felnőtt lakosság BMI indexei

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!