Rejtett cukortartalom: mire figyelj a hozzátáplálásnál?

A nyári melegben sokszor könnyebben nyúlunk egy hideg, cukros üdítő után, mint máskor, pedig a népbetegségnek számító elhízásért és cukorbetegségért bizony ezek is nagymértékben felelősek. Szomorú, hogy egyre több szülő ad a gyermekének is cukros üdítőt: minden ötödik 1 és 3 éves kor közötti baba naponta kap cukrozott szörpöt vagy teát1. Pedig a fogantatástól számított első 1000 nap táplálása a kisbabák jóval későbbi, felnőttkori egészségét is meghatározza. Összegyűjtöttük, mire figyeljünk a leginkább.

Rejtett cukrok gyümölcslevekben

Kerüljük a cukros üdítőket a hozzátáplálásnál!

Az anyukák többsége hamar megtapasztalja, milyen nehéz nemet mondani gyermekének, ha a baba úgy dönt, hogy ásványvíz helyett cukros üdítőt szeretne. Bár sokszor egyszerűbb lenne teljesíteni a kicsi kívánságát, mégis érdemes szem előtt tartani, hogy a cukros üdítők milyen rossz hatással vannak a baba fejlődésére. Fontos leszögezni, hogy hiába ehet az egyéves baba egyre többféle ételt, továbbra sem lesz belőle “mini felnőtt”. A túlzott cukorbevitel hosszú távon negatív hatással lehet az egészségre. Mindemellett elveszi a baba étvágyát, negatívan befolyásolja az ízérzékelést, hiperaktivitást okozhat és elhízáshoz vezethet, amely a 2-es típusú cukorbetegség előszobája. Egy friss kutatásból kiderült, hogy 2 éves korára minden tizedik baba potenciálisan túlsúlyos1, így bőven van mit tenni a megelőzésért.

Mit igyon a baba cukros üdítők helyett?

A fogantatástól számított első 1000 nap kiemelt jelentőséggel bír a gyerekek egészségfejlődésében: olyan későbbi megbetegedések kialakulását is megelőzhetjük ilyenkor, mint az elhízás, a szív- és érrendszeri megbetegedések vagy a cukorbetegség. Ebben a korai időszakban még könnyen befolyásolhatjuk a kisbaba formálódó ízlését is: ne szoktassuk rá a cukrozott vagy édesítőszeres üdítőkre! Inkább házi készítésű – lehetőleg cukrozatlan – gyümölcsteával vagy vízzel hígított, 100%-os gyümölcslevekkel kínáljuk. Fontos, hogy a gyümölcslevekből mindig a lehető legmagasabb gyümölcstartalommal rendelkezőt válasszuk, mert a többit általában cukorral dúsítják. A házi üdítőket pedig érdemes olyan gyümölcsökből készíteni, amik nem növelik a szervezet vércukor-szintjét. Ilyen például a citrom, a grépfrút vagy a kivi, melyek közül az első két gyümölcs egyéves kortól, a kivi pedig 16 hónapos kortól adható.

 

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek, lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden hozzátáplálással kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Forrás:

1 0-3 éves csecsemők, kisdedek és a szoptatós anyák táplálkozási felmérése, TNS Hoffmann-MDOSZ-Nutricomp, 2015

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!