Hozzátáplálás: egészségesnek hitt cukorbombák

A babák és kisgyermekek egészséges táplálása szerencsére egyre nagyobb hangsúlyt kap, folyamatosan nő az olyan szülők száma, aki tudatosan próbálják meg összeállítani gyermekük ételeit már a hozzátáplálás kezdetétől. Az irány helyes és követendő, azonban a megvalósítás még hagy némi kívánnivalót maga után, leginkább azért, mert sok esetben az édesanyák sincsenek tisztában azzal, hogy mi egészséges, és mi nem.

Egészségesnek hitt cukorbombák

A természetes módon előforduló cukrokkal – pl. a gyümölcsökben fellelhető cukorral és laktózzal, azaz tejcukorral -, nincs is gond, viszont a hozzáadott cukrok okozhatnak – akár hosszú távú – egészségügyi problémákat. Ugyan senki sem szeretné, hogy cukorbeteggé vagy elhízottá váljon kisgyermeke, mégis egyéves kor felett 10-ből 8 kisgyermek kap napi rendszerességgel cukrozott teát vagy szörpöt1. Így természetesen több cukor kerül a gyermekek szervezetébe a szükségesnél.

Miért kell odafigyelni a bevitt cukor mennyiségére?

A babák, kisgyermekek táplálásában az első 1000 napnak hatalmas szerepe van. Ez azt jelenti, hogy már a fogantatás pillanatától, a terhesség, majd a szoptatás alatt is oda kell figyelnie a kismamának a saját táplálkozására (Mit egyen a kismama…), majd a hozzátáplálás során gyermeke helyes táplálására.

A csecsemő- és kisgyermekkorban kialakított helytelen táplálkozási szokások végigkísérik gyermekünket egész életén. Azok a gyerekek, akik sok cukrot fogyasztottak kisgyermekkorban, felnőttként is a édesebb ízek iránt vonzódnak.2 A helytelen szokásokon kívül persze különböző megbetegedéseknek is letesszük így az alapját: pl. akik cukortartalmú üdítőket ittak gyerekként, nagyobb eséllyel váltak túlsúlyossá vagy elhízottá3. Nem beszélve arról, hogy a cukortartalmú üdítők és ételek fogyasztása növeli a fogszuvasodás kialakulásának kockázatát is4.

Mi az optimális mennyiség?

Amit egy gyerek étrendjének tartalmaznia kellene: naponta három adag gyümölcs vagy zöldség (legalább egyszer nyersen), két adag gabonaalapú élelmiszer (kétnaponta legalább egy adag teljes kiőrlésű), valamint tejtermékből 4 dl-nek megfelelő kalciumtartalmú, hozzáadott cukrot nem tartalmazó tejtermék. A szénsavas, cukrozott üdítők és a szörpök helyett pedig ivóvíz, ásványvíz és cukormentes vagy minimális cukrot (naponta maximum 5 g-ot) tartalmazó tea adható – foglalják össze a legfontosabb változtatásokat a közétkeztetési rendelet 1-3 éves korosztályt érintő paragrafusai.

Mi az, ami mégis egészséges desszertként kerülhet az asztalra?

A finomított (hozzáadott) cukor kerülésének fontossága már sok édesanya számára ismert. Ennek ellenére, vélhetően a hozzáadott (finomított) cukorral kapcsolatos ismeretek hiánya miatt, gyakran tévesen ítélik meg, mi az egészséges, rejtett cukrokat sem tartalmazó, kisgyermekeknek megfelelő étel.

Ízletes és mégis bababarát desszert például a natúr joghurt, melyhez bármilyen idény- vagy akár fagyasztott gyümölcsöt is hozzákeverhetünk. A boltban kapható tejdesszerteket, kekszeket és kakaót érdemes mellőzni, hiszen azok általában jóval több hozzáadott cukrot tartalmaznak, mint ami egy kisgyermek napi ajánlott bevitelének megfelelne.

Fontos tudnunk, hogy már ilyen korai életszakaszban a helyes táplálással sokat tehetünk a cukorbetegség, az elhízás és az annak szövődményeként kialakuló szív- és érrendszeri megbetegedések ellen, ezért rendkívül fontos a kisgyermekek helyes táplálása az első 1000 nap során.

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek, lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden hozzátáplálással kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Forrás:

1 0-3 éves csecsemők, kisdedek és a szoptatós anyák táplálkozási felmérése, TNS Hoffmann-MDOSZ-Nutricomp, 2015

2 M.Y. Pepino – J. A. Mennella: Factors contributing to individual differences in sucrose preference, 2005

3 D.S. Ludwig et al.: Relation between consumption of sugar-sweetened drinks and childhood obesity: a prospective, observational analysis, 2001

4 P.J. Moynihan – S. A. Kelly: Effect on caries of restricting sugars intake: systematic review to inform WHO guidelines, 2014

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!