Főoldal / 0-1 ÉVES KORIG /

A D-vitamin 5 legnagyobb előnye kisgyermekkorban

 

A D-vitamin szerepét a csontok megfelelő fejlődésében már régóta ismerjük, tudjuk, hogy kiemelten fontos a szervezet számára. Ennek ellenére Magyarországon a D-vitamin hiány gyakorlatilag népbetegség, nemcsak a felnőttek, hanem a gyerekek körében is. Tél végére a felnőtt lakosság mintegy 95 százaléka D-vitamin hiányos*, az 1-3 éves gyerekek többsége szintén nem fogyaszt megfelelő mennyiségű D-vitamint. A D-vitamin pedig nagyon fontos, különösen a gyerekek számára.

 

Ezek a D-vitamin legnagyobb előnyei kisgyermekkorban:

 

1. Segíthet megelőzni a cukorbetegséget

Egy új tanulmány eredményei szerint igen szoros kapcsolat van az alacsony D-vitamin szint, illetve az I-es típusú diabétesz kialakulása között a gyerekek esetében.

2. A kisgyermekkori túlsúly elkerülhető lehet

Tanulmány is talált már összefüggést a D-vitamin szint, és a kisgyermekkori elhízás között. A kísérlet során 132 csecsemő kapott különböző dózisú D-vitamint 11 hónapon át a születésüktől fogva. A 3 éves utánkövetés során kiderült, hogy azokra a gyerekekre, akiknek a D-vitamin szintje magasabb volt, kevesebb testzsír, és több izom volt jellemző.

3. Hozzájárul az immunrendszer egészséges működéséhez

A kutatások szerint az immunrendszer állapota és a D-vitamin szint között szoros összefüggés van.  Azoknál a gyerekeknél, akik D-vitamin hiányosak, nagyobb valószínűséggel lépnek fel légzőszervi megbetegedések és más, immunrendszerrel kapcsolatos problémák.

4. A hiperaktivitás és koncentrációs zavarok (ADHD) valószínűsége kisebb

ADHD-s és nem ADHD-s gyerekek együttes vizsgálata során fény derült arra is, hogy az ADHD-val küzdő gyerekeknek sokkal alacsonyabb volt a D-vitamin szintjük, mint a kontrollcsoportnak. Ez arra enged következtetni, hogy érdemes a problémával küzdő gyerekek D-vitamin szintjét figyelemmel kísérni.

5. Hallottuk már a „téli depresszió” kifejezést?

Nos, ez a gyerekeknél is megfigyelhető. Egészen pontosan az áll a jelenség mögött, hogy télen, a kevés napfény miatt az embereknek drasztikusan lecsökken a D-vitamin szintjük, ami negatív hatással van a hangulatukra. Az alacsonyabb D-vitamin szinttel bíró gyerekek esetében nagyobb a hangulatproblémák kockázata.

 

A fentiek miatt érdemes a kisgyermekek étrendjébe minél több D-vitamin tartalmú fogást pl. májat, tojássárgáját és vörös húsokat beiktatni. Ezen felül a korosztály speciális tápanyagigényei szerint kifejlesztett junior gyerekitalokkal is hozzájárulhatunk a kisgyermekek D-vitamin pótlásához.

 

*Második magyarországi konszenzus a D-vitamin szerepéről a betegségek megelőzésében és kezelésében. 2014. Forrás: https://www.researchgate.net/profile/Andras_Szabo8/publication/270532156_Hazai_konszenzus_a_D-vitamin_szereperol_a_betegsegek_megelozeseben_es_kezeleseben/links/54db3c710cf233119bc58caf?origin=publication_list

Kulcsszavak

Partnerek: