Főoldal / 0-1 ÉVES KORIG /

Egészségesnek hitt cukorbombák

 

A babák, kisgyermekek egészséges táplálása szerencsére egyre nagyobb hangsúlyt kap, folyamatosan nő az olyan szülők száma, aki tudatosan próbálja meg összeállítani gyermeke ételeit már a hozzátáplálás kezdetétől. Az irány helyes és követendő, azonban a megvalósítás még hagy némi kívánnivalót maga után, leginkább azért, mert sok esetben az édesanyák sincsenek vele tisztában, hogy mi egészséges, és mi nem az.

Azt a legtöbben tudják, hogy a cukor kerülendő egy baba, kisgyermek étrendjében. Ezért aztán kerülik a cukros teát, a csokikat, nem tesznek a gyermekek ételébe cukrot. Az elővigyázatosság ellenére mégis több cukor kerül a gyerekek szervezetébe a szükségesnél, leginkább azért, mert bizonyos ételekről az anyák nem tudják, hogy hozzáadott cukrot tartalmaznak, mely nagy mennyiségben káros lehet a baba egészségére.

 

Miért kell odafigyelni a bevitt cukor mennyiségére?

 

A babák, kisgyermekek táplálásában az első 1000 napnak hatalmas szerepe van. Ez azt jelenti, hogy már a fogantatás pillanatától, a terhesség, majd a szoptatás alatt oda kell figyelnie a kismamának a saját táplálkozásra, majd a hozzátáplálás során gyermeke helyes táplálására.

Ez azért fontos, mert a csecsemő- és kisgyermekkorban történő megfelelő táplálással hozzájárulhatunk számos felnőttkori probléma megelőzéséhez. Például komoly összefüggés van a korai túlzott mértékű cukorfogyasztás, és a felnőttkorban jelentkező cukorbetegség között, emellett elhízás is lehet a cukros ételek következménye.

 

Mi az optimális mennyiség?

 

Amit egy gyerek étrendjének tartalmaznia kellene: naponta három adag gyümölcs vagy zöldség (legalább egyszer nyersen), két adag gabona alapú élelmiszer (kétnaponta legalább egy adag teljes kiőrlésű). Tejtermékből 4 dl-nek megfelelő kalciumtartalmú, hozzáadott cukrot nem tartalmazó tejtermék. A szénsavas, cukrozott üdítők és a szörpök helyett pedig ivóvíz, ásványvíz és cukormentes, vagy minimális cukrot (naponta maximum 5 g-ot) tartalmazó tea adható – foglalják össze a legfontosabb változtatásokat a közétkeztetési rendelet 1-3 éves korosztályt érintő paragrafusai.

 

Mi az, ami mégis egészséges desszertként kerülhet az asztalra?

 

A finomított (hozzáadott) cukor kerülésének fontossága már sok édesanya számára ismert. Az információik azonban hiányosak, nem mindig vannak tisztában azzal, mit jelent és miben van hozzáadott cukor. Emiatt a baba fejlődésének támogatása céljából gyakran adnak egészségesnek gondolt ételeket, amik valójában nem azok.

Ízletes és mégis bababarát desszert például a natúr joghurt, melyhez bármilyen idény-, vagy akár fagyasztott gyümölcsöt is hozzákeverhetünk, 2 éves kor felett pedig már mézzel is ízesíthetjük. A boltban kapható tejdesszerteket, kekszeket és kakaót érdemes mellőzni, hiszen azok általában jóval több hozzáadott cukrot tartalmaznak, mint ami egy kisgyermek napi ajánlott bevitelének megfelelne.

 

Fontos tudnunk, hogy már ilyen korai életszakaszban sokat tehetünk a cukorbetegség, az elhízás és az annak szövődményeként kialakuló szív- és érrendszeri megbetegedések ellen, ezért rendkívül fontos a kisgyermekek helyes táplálása az első 1000 nap során.

 

 

 

Kulcsszavak

Partnerek: