Főoldal / 0-1 ÉVES KORIG /

Kimerült vagy a szoptatás időszaka alatt? Van megoldás!

Az egészségügyi szakemberek egyhangúlag a hat hónapos korig tartó kizárólagos szoptatást javasolják világszerte, hiszen az élet első 1000 napjában, a születést követően az anyatej a legideálisabb táplálék a babák számára. Összetétele folyamatosan igazodik a csecsemő szükségleteihez, és minden korty anyatejjel azt a táplálékot kapja a baba, amely a növekedéséhez és egészséges fejlődéséhez a legmegfelelőbb. Előfordul azonban, hogy a kismamának nincs elég teje az újszülött szoptatásához, de ilyenkor sem szabad kétségbe esni, hiszen az esetek többségében a probléma orvosolható.

A szoptatás időszaka alatt gyakori probléma, hogy az édesanyák minden eddiginél fáradtabbnak és kimerültebbnek érzik magukat. Ennek nem csak az az oka, hogy az újszülött éjjel-nappal gondoskodást és rendkívüli odafigyelést igényel, de szoptatás idején az anya vitamin- és ásványianyag-szükséglete is megemelkedik (akár 30-100%-kal is), a szervezet raktárai pedig kiürülnek. Idővel a vitaminhiány nemcsak fáradtságban, de ingerültségben is megnyilvánulhat, sőt, sokszor hajhullás és egyéb kellemetlen tünetek is felmerülhetnek.

Sajnos a hazai statisztikák alapján a szoptató anyukáknak csak körülbelül a fele változtat az étrendjén, és ők is leginkább a puffasztó ételeket kerülik, a megfelelő folyadék- és vitaminbevitelre, vagy a szénhidrát- és koffeinfogyasztás csökkentésére már csak kevesen ügyelnek.*

Így kerüld el a szoptatás idején a fáradtságot és a hajhullást!

A cinkszükséglet 57%-kal magasabb a szoptató édesanyáknál a nem szoptató nők szükségletéhez képest. Ez az ásványi anyag az immunrendszer egyik legfontosabb támogatója, hiánya depresszióhoz, vérszegénységhez, étvágytalansághoz, gyenge immunrendszerhez és hajhulláshoz vezethet. A szervezet megfelelő működését a vas is számos szempontból támogatja, az oxigénszállítástól kezdve az izmok működéséig. Szoptatás idején a szükséglet 33%-kal megnő, a tartós vashiány pedig depressziót, apátiát és fáradtságot eredményezhet. A folsav – amelyből szintén 50%-kal többre van szüksége a szoptató anyának – a sejtképződés, valamint az agyi szerotonin-szabályozás fontos támogatója, hiánya fáradtsághoz, levertséghez vezethet. A fentiek pótlása érdekében érdemes pl. májat, hüvelyeseket és rókagombát beépíteni az étrendbe. A jód  a mentális egészséget és a pajzsmirigyhormonok képződését segíti, az omega-3 zsírsav pedig a baba agy- és látásfejlődésében játszik fontos szerepet (napi 200g bevitele javasolt). Ezek kiváló forrásai többek között a tengeri halak. A megfelelő vitamin- és ásványianyag-pótlásban a változatos, tápanyagokban gazdag étrend és a kifejezetten szoptató anyukák számára készült termékek is segíthetnek.

A mellgyulladás gyakori probléma szoptatás idején

A felmérések eredményei alapján minden harmadik édesanya tapasztal valamilyen problémát a szoptatás ideje alatt. Leggyakrabban a mellgyulladást, a kisebesedett mellbimbót, a kevés tejet és a nehezen beinduló tejtermelődést említik, de sokan panaszkodtak arra is, hogy baba nehezen tanult meg szopizni. Az orvossal vagy szoptatási tanácsadóval való konzultáció kifejezetten fontos, ha azonban a szakértői segítséget követően sem elegendő a tej mennyisége, akkor sem kell kétségbeesni.

 

Források:

http://www.sge-ssn.ch/grundlagen/lebensmittel-und-naehrstoffe/naehrstoffempfehlungen/dachreferenzwerte/

* 0-3 éves csecsemők, kisdedek és szoptatós édesanyák táplálkozási felmérése, 2015, MDOSZ - Nutricomp - TNS Hoffmann

 

 

 

Kulcsszavak

Partnerek: