Főoldal / 0-1 ÉVES KORIG /

Mit érdemes enni a szoptatás idején? Íme, az 5 legfontosabb tápanyag!

Egy friss hazai felmérés szerint* a szoptatás időszakában mindössze az anyukák fele változtat az étrendjén és csak minden tizedik megkérdezett figyel a megfelelő folyadékbevitelre. A szoptatás alatti vitaminpótlás fontossága még kevésbé ismert: az anyukák kevesebb, mint fele szed vasat, a magnézium, a C-vitamin és a folsav pótlására pedig csak minden harmadik megkérdezett ügyel. Pedig egy szoptató édesanyának – saját egészsége és kisbabája miatt is – fokozottan érdemes odafigyelnie a kiegyensúlyozott, vegyes táplálkozásra, a különféle vitaminok és ásványi anyagok megfelelő napi bevitelére és a folyamatos folyadékpótlásra. Különösen a fogantatástól számított első 1000 napban - amikor a környezeti hatások óriási hatással vannak a magzat, majd később a kisbaba fejlődésére - van az édesanyának soha vissza nem térő lehetősége arra, hogy támogassa a baba fejlődését.

Egyéves kor alatt minden második babát, kétéves korig pedig minden negyedik babát szoptat az édesanyja, míg kétéves kor felett a kisgyermekek 7%-a kap anyatejet, amely (féléves kortól az életkornak megfelelő hozzátáplálással kiegészítve) a legtökéletesebb táplálék a baba számára. Összetétele a baba szükségleteinek mindig pontosan megfelel, az ő igényei szerint alakul, így mindig megkapja azokat a vitaminokat, tápanyagokat és ásványi anyagokat, amire szüksége van. Az édesanya megfelelő vitaminpótlására azonban különösen fontos ügyelni, mert az anyatej tápanyagtartalmának biztosításához a szervezet a saját raktárait kezdi lemeríteni, amennyiben hosszabb időn keresztül nincsen megfelelő mennyiségű külső vitamin- és ásványianyag-pótlás.

Pár hónappal a baba megszületése után az anyák gyakran fáradékonyabbá, ingerültebbé válnak, elkezdhet hullani a hajuk és egyéb kellemetlen tüneteket észlelhetnek. Mindezek hátterében többek között a nem megfelelő vitamin- és ásványianyag-bevitel állhat (szoptatás idején a vitaminszükséglet akár 30-100%-kal is megemelkedhet).

Mit tehetünk/ehetünk szoptatás idején a baba fejlődése érdekében?

A szoptató anyuka étrendjében fontos szerepet töltenek be a B2-, B6-, B9- és B12-vitaminok, melyek segítenek leküzdeni a fáradságot és a kimerültséget. Legfontosabb forrásaik a tojás és a húsok, ezért a vegetáriánusoknak fokozottan érdemes odafigyelni a pótlására (a B12-vitamin napi ajánlott mennyisége szoptató édesanyák számára: 4,0 µg).** Szintén kiemelten fontos a folsav megfelelő bevitele: a javasolt napi mennyiség szoptatás idején 450  µg.** Magas folsavtartalmú ételek pl.: a fekete bab, a spenót, a spárga és az avokádó.

A D-vitamin az immunrendszer, a csontok és a sejtképződés egyik legfontosabb támogatója, hozzájárul az immunrendszer egészséges működéséhez, a csontok és a fogak megfejelő fejlődéséhez. Tél végére mégis a magyar lakosság 95%-a D-vitamin-hiányban szenved. A szoptatás során még inkább érdemes odafigyelni a megfelelő napi bevitelére (20 µg), amelyben a külső pótlás mellett a csukamájolaj, a lazac, a kardhal, a tej és a rókagomba fogyasztása is segíthet. Ugyancsak nélkülözhetetlen az anyai szervezetből a vas, amely a szervezet működését számos szempontból támogatja, az oxigénszállítástól kezdve az izmok működéséig. Kiváló vasforrások pl.: a szójabab, a vörösbab, a lencse és a vöröshúsok.

A fogantatástól számított első 1000 napban alatt kiemelten fontos szerepet kap az agy megfelelő fejlődését támogató DHA (omega-3 zsírsav) bevitele is, amelyhez a csecsemő az anyatejen keresztül jut hozzá. A szervezet nem tudja előállítani, ezért mindenképpen külső pótlás szükséges: heti 2-3 alkalommal érdemes tengeri halat fogyasztani, de kitűnő forrása például a spenót és a chia mag is. Amennyiben a napi rohanásban nehéz megoldani a változatos, tápanyagokban gazdag ételek elkészítését, nagy segítséget jelenthetnek a kifejezetten szoptató édesanyák számára kifejlesztett termékek is.

 

Források

* 0-3 éves csecsemők, kisdedek és szoptatós édesanyák táplálkozási felmérése, 2015, MDOSZ - Nutricomp - TNS Hoffmann

** Németország, Ausztria, Svájc referenciaértékek szoptató anyák részére, 2013. Forrás: http://www.sge-ssn.ch/grundlagen/lebensmittel-und-naehrstoffe/naehrstoffempfehlungen/dachreferenzwerte/

 

Kulcsszavak

Partnerek: