Főoldal / 1-3 ÉVES KORIG /

A duci baba nem cuki: hol a határ az ideális súlygyarapodás és elhízás között?

Az édességre nehéz nemet mondani, ezt mindannyian tudjuk, főleg, ha a saját kisbabánk áll előttünk kérlelő tekintettel. Fontos azonban szem előtt tartani, hogy a babáknak egyáltalán nincs szükségük az üres kalóriát tartalmazó falatokra, a túlzott cukorfogyasztás pedig könnyen szénhidrátfüggőséghez, elhízáshoz vagy 2-es típusú cukorbetegséghez is vezethet. Az élet első 1000 napjának megfelelő táplálásával nem csak a baba ízérzékelését, de egész felnőttkori egészségét megalapozhatjuk, ezért a változatos, vitaminokban gazdag étrend kialakítása elengedhetetlen.

 

Csokoládé helyett gyümölcs már a hozzátáplálás idején is

A hozzátáplálás során a babák először a zöldségek, valamint a gyümölcsök préselt, szűrt levével ismerkednek meg, amelyek önmagukban is teljes értékű ízélményt nyújtanak, nem szükséges sózni vagy édesíteni őket. Ebben a korai időszakban még könnyen befolyásolhatjuk kisbabánk ízlését, így nem tanácsos már a hozzátáplálás során megismertetni a csokoládéval vagy a cukros édességekkel. Érdemes a gyümölcsjoghurtot is házilag készíteni natúr joghurtból és idény gyümölcsökből, és mindenképpen kerüljük a cukros üdítőket, illetve szörpöket, amelyek a többi édességhez hasonlóan elhízáshoz és fogszuvasodáshoz vezethetnek. Egyéves kor felett a megfelelő folyadékpótlásról a babák számára kifejlesztett junior gyerekitalokkal is gondoskodhatunk, amelyek a fontos vitaminokat és ásványi anyagokat is tartalmaznak.

 

Az 1-2 éves babák jelentős része potenciálisan túlsúlyos

Egy egészségesen gyarapodó kisbaba 1 éves korára megháromszorozza a születési súlyát, az ennél nagyobb mértékű hízás azonban már aggodalomra adhat okot. A legfrissebb hazai kutatások eredményei alapján a 4-12 hónapos korosztályban minden tizedik baba túlsúlyos.[1] A két éves gyermekeknél ez már 14 százalékra nő, a felnőttek esetében pedig ez az arány 65%.[2]  Megfigyelhető, hogy a gyermekkori elhízás később állandósult súlyproblémákhoz, vagy akár 2-es típusú cukorbetegséghez is vezethet. A problémát leghatékonyabban kisgyermekkorban előzhetjük meg, a minél kevesebb hozzáadott cukrot tartalmazó, kiegyensúlyozott étrend segítségével. Fontos a szülői példamutatás, és az egészséges étkezési szokások kialakítása, hiszen felnőttkorban sokkal nehezebb hozzászokni a helyes étrendhez. A fogantatástól számított első 1000 nap helyes táplálásával a baba felnőttkori egészségét is megalapozhatjuk: a korosztálynak megfelelő, vitamindús étrend hozzájárul a felnőttkori elhízás, a cukorbetegség és a szív-és érrendszeri megbetegedések megelőzéséhez.

 

Íme, két egyszerű, gyors és egészséges nassolnivaló (nem csak babáknak):

 

Sütőtökös süti (7 hónapos kortól fogyasztható a glutén bevezetését követően)

A sütőtökös süteményhez mindössze negyed kg átsütött, majd pépesre tört sütőtökre és 15 dkg zabpehelyre van szükséged. Az áttört sütőtököt és a zabpelyhet jól keverd össze, majd miután kihűlt, formálj belőlük kis golyókat és már mehetnek is a 180 fokos sütőbe.

 

Almás babakeksz (7 hónapos kortól fogyaszthatóa glutén bevezetését követően)

A keksz elkészítéséhez egy lereszelt almára, 12 dkg ledarált zabpehelyre és 1 evőkanál  napraforgó olajra lesz szükséged. A hozzávalókat egy nagy tálban keverd össze, gyúrj belőle golyókat (amiket könnyen keksz formájúra lapíthatsz a tepsiben egy pohár aljával), majd 200 fokon süsd ki. Légmentes dobozban, akár több napig is elállnak az egészséges finomságok.

 


[1] 0-3 éves csecsemők, kisdedek és szoptató anyák táplálkozási felmérése, MDOSZ - TNS Hoffmann - Nutrikomp, 2015

[2] OTÁP 2014:Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot Vizsgálat. http://www.ogyei.gov.hu/dynamic/8_sarkadi_%20otap2014_osszefoglalo_2.pdf

 

Kulcsszavak

Partnerek: