Főoldal / 1-3 ÉVES KORIG /

Gyümölcsök és üdítők rejtett cukortartalma: mire érdemes figyelni a hozzátáplálásnál?

A nyári melegben sokszor könnyebben nyúlunk egy hideg, cukros üdítő után, mint máskor, pedig a népbetegségnek számító elhízásért és cukorbetegségért bizony ezek is nagymértékben felelősek. Szomorú, hogy egyre több szülő ad a gyermekének is cukros üdítőt: minden ötödik 1 és 3 éves kor közötti baba naponta kap cukrozott szörpöt vagy teát.[1] Pedig a fogantatástól számított első 1000 nap táplálása a kisbabák jóval későbbi, felnőttkori egészségét is meghatározza. Összegyűjtöttük, mire figyeljünk a leginkább.

 

Kerüljük a cukros üdítőket a hozzátáplálásnál!

Az anyukák többsége hamar megtapasztalja, milyen nehéz nemet mondani gyermekének, ha a baba úgy dönt, hogy ásványvíz helyett cukros üdítőt szeretne. Bár sokszor egyszerűbb lenne teljesíteni a baba kívánságát, mégis érdemes szem előtt tartani, hogy a cukros üdítők milyen rossz hatással vannak a kicsi fejlődésére. Fontos leszögezni, hogy hiába ehet az egyéves baba egyre többféle ételt, továbbra sem válik belőle mini felnőtt. A túlzott cukorbevitel  hosszútávon negatív hatással lehet az egészségre. Mindemellett elveszi a baba étvágyát, negatívan befolyásolja az ízérzékelést, hiperaktivitást okozhat és elhízáshoz vezethet, amely a 2-es típusú cukorbetegség előszobája. Egy friss kutatásból kiderült, hogy 2 éves korára minden tizedik baba potenciálisan túlsúlyos, így bőven van mit tenni a megelőzésért.1

 

Mit igyon a baba cukros üdítők helyett?

A fogantatástól számított első 1000 nap kiemelt jelentőséggel bír a gyerekek egészségfejlődésében: olyan későbbi megbetegedések kialakulását is megelőzhetjük ilyenkor, mint az elhízás, a szív- és érrendszeri megbetegedések vagy a cukorbetegség. Ebben a korai időszakban még könnyen befolyásolhatjuk a kisbaba formálódó ízlését is: ne szoktassuk rá a cukrozott vagy édesítőszeres üdítőkre! Inkább házi készítésű gyümölcsteával vagy vízzel higított, 100%-os gyümölcslevekkel kínáljuk. Fontos, hogy a gyümölcslevekből mindig a lehető legmagasabb gyümölcstartalommal rendelkezőt válasszuk, mert a többit általában cukorral dúsítják. A házi üdítőket pedig érdemes olyan gyümölcsökből készíteni, amik nem növelik a szervezet vércukorszintjét. Ilyen például a citrom a grapefruit vagy a kivi, melyek közül az első két gyümölcs egyéves kortól, a kivi pedig 16 hónapos kortól adható.

 

[1] 0-3 éves csecsemők, kisdedek és a szoptatós anyukák táplálkozási felmérése, MDOSZ - TNS-Hoffmann - Nutrikomp, 2015

Kulcsszavak

Partnerek: