Főoldal / 1-3 ÉVES KORIG /

Te mennyit tudsz a D-vitamin-pótlásról?

Szerencsére a legtöbb anyuka tudja, milyen nagy szüksége van a babáknak a megfelelő mennyiségű D-vitaminra életük első pár hónapjában. De vajon tudják-e, hogy a napfényvitamin pótlását egy éves kor után is folytatni kell, vagy, hogy a naptej például gátolja a képződését? A legfrissebb felmérések szerint az életkor előrehaladtával drasztikusan csökken a D-vitamin-bevitel: a 2-3 éves korosztály csupán 40%-a jut elegendő mennyiséghez[1], pedig a fogantatástól számított első 1000 nap kiemelt jelentőséggel bír a babák fejlődése szempontjából. Megfelelő táplálással már ebben a korai időszakban sokat tehetünk olyan később kialakuló betegségek megelőzéséért, mint az elhízás, a cukorbetegség, vagy a szív- és érrendszeri megbetegedések.

 

A D-vitamin segíti a kalcium beépülését és a baba fejlődését

A D-vitaminnak, amely leginkább napfény hatására képződik a szervezetünkben, nagyon fontos szerepe van az élet első 1000 napja során. Sokan nem tudják, hogy a mindenki által napfényvitaminként ismert tápanyag a kalcium felszívódását is segíti a szervezetben, így hozzájárul az erős és egészséges csontozat kialakulásához. Mindemellett jelentős szerepe van az immunrendszer fejlődésében. Az őszi időszakban - amikor a gyerekek visszatérnek a közösségekbe -, valamint télen, amikor természetes módon nehezebben tudnak D-vitaminhoz jutni, nagyon fontos a külső pótlás, ezáltal pedig az immunrendszer, valamint a csontok és fogak megfelelő fejlődésének támogatása.

A magyar orvosi ajánlásoknak és az 1 éves korig előírt cseppeknek köszönhetően tízből kilenc, 6 hónaposnál fiatalabb baba naponta kap D-vitamint.[1] Azonban a vitamin pótlását egyéves kor felett sokan abbahagyják, amit nem lenne szabad! A statisztikák elszomorítóak: az 1-2 éves korosztálynál tízből hat baba nem jut elegendő mennyiségű D-vitaminhoz, és ez a szám a 2-3 évesek között még tovább nő.[1]

 

Hogyan pótolhatjuk a D-vitamint?

Hogyan pótolhatjuk ezt a babák számára nélkülözhetetlen vitamint 12 hónapos kor után is?  Kézenfekvő megoldás a nyári napsütéses órák kihasználása, fontos viszont tudnunk, hogy a naptej hatására (amely elengedhetetlen ahhoz, hogy megvédjük a babák érzékeny bőrét), kevesebb D–vitamin képződik a szervezetben, így a pótlásra a legtöbb esetben a nyári hónapokban is figyelni kell. A D-vitaminban gazdag ételek listáját fontos beépíteni a kisgyermekek étrendjébe: ilyenek például az olajos halak, a tonhal, a csuka, a pisztráng vagy a lazac, a vörös húsok, a tojássárgája és a máj. A kiegyensúlyozott étrend részeként kiváló megoldást jelenthetnek a korosztály számára kifejlesztett gyerekitalok is, amelyek a kisgyermekek tápanyagigényeinek megfelelő mennyiségben tartalmazzák a szükséges tápanyagokat.

 

 


[1] 0-3 éves csecsemők, kisdedek és szoptatós anyák táplálkozási felmérése, MDOSZ-TNS Hoffmann - Nutrikomp, 2015

Kulcsszavak

Partnerek: