Főoldal / 1-3 ÉVES KORIG /

Az első születésnap vízválasztó a hozzátáplálásban, de továbbra sem mini felnőtt a baba

Egyéves kor felett hazánkban minden harmadik családban ugyanazt eszik a babák, mint a család többi tagja, és a vitaminpótlásra is csak kevesebb, mint a szülők fele fordít figyelmet.[1] Pedig a baba emésztőrendszere még nem alkalmas a felnőttek számára készült ételek befogadására, így a fejlődéshez szükséges vitaminokhoz és ásványi anyagokhoz sem jut hozzá a szervezete. Az élet első 1000 napjának környezeti hatásai, azon belül is a táplálás nem csak a gyermekkori egészség szempontjából kulcsfontosságú, de a felnőttkori egészséget is nagymértékben befolyásolja.

 Az első születésnap sok szempontból vízválasztónak számít a baba életében. A rohamos fejlődéssel együtt a baba energiaigénye is megnövekszik, amelyet fontos, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű táplálékforrásból pótoljunk. Az eddig kerülendő élelmiszerek jó része már bátran bevezethető az 1 éves baba étrendjébe, az ismerkedés viszont ezúttal is inkább csak fokozatosan történjen: hetente egy új étel bevezetése segíthet kiszűrni a baba számára allergiát vagy esetleg hasfájást, haspuffadást okozó ételeket. Szintén fontos az étkezés rituáléja is: soha ne siettessük az evést!  Már az első 1000 napban, a hozzátáplálás során nagy hangsúlyt kell fektetni arra, hogy megtanuljon jól és alaposan rágni a baba.

 

A fokozatosság a sikeres hozzátáplálás kulcsa

Az egyéves baba étrendjében szinte az összes gyümölcs helyet kaphat: bevezethetjük a narancsot, a citromot, a grapefruitot. Itt is figyeljünk arra, hogy az új gyümölcsöket egyesével kóstoltassuk, így azonnal látjuk, ha valamire esetleg érzékeny, allergiás a baba. Allergiás tünetek jelentkezése esetén várni kell a heves reakciót kiváltó élelmiszer adásával másfél-két éves korig.

A mogyoró- és a dióféléket kifejezett óvatossággal vezessük be: 3-4 éves kor alatt csak darált formában kínáljuk, mert félrenyelheti a baba. A földimogyoróban található allergén az arra érzékenyeknél egészen kevés, akár milligrammnyi mennyiségben is életveszélyes lehet. A zöldségek közül nyugodtan próbálkozzunk a paradicsommal, az uborkával, a paprikával, a vörös- és fokhagymával, valamint a csicseriborsóval. Egyéves kor után a baba már fogyaszthat halféléket, tojásfehérjét és vajat is.

 

A szénhidrát szükségletet  ne finomított cukrokból fedezzük!

Hazánkban a 12 hónapos babák jelentős része napi rendszerességgel kap cukros ételt vagy italt, nem beszélve a rejtett cukorforrásokról, például a gyümölcslevekről vagy az édesített teákról. A szénhidrát megfelelő bevitele elengedhetetlen a baba fejlődéséhez, de finomított cukor helyett próbáljuk inkább más forrásból pótolni: tojásos tésztaféléket, teljes kiőrlésű gabonából készül ételeket, kölest vagy hajdinát is fogyaszthatnak 1 éves kor felett kicsik, amelyek nagyszerű szénhidrátforrások.

A gyógyteák közül a borsmenta, a citromfű, a kamilla, a csipkebogyó, a hársfa, a kömény, a lándzsás útifű és a vasfű tea is adható már, ha pedig mindenképpen édesíteni szeretnénk, használjunk mézet (amely viszont 2 éves korig a botulizmus-fertőzés miatt mindenképpen kerülendő).

 

[1] 0-3 éves csecsemők, kisdedek és szoptatós édesanyák táplálkozási felmérése, 2015, MDOSZ - Nutricomp - TNS Hoffmann. 

Kulcsszavak

Partnerek: