Főoldal / TERHESSÉG ALATT /

A terhesség negyedik hónapja: a nyugodt növekedés időszaka

A terhesség negyedik hónapja a kiegyensúlyozott, békés fejlődés ideje. Ilyenkor már aligha lehet elrejteni az egyre növekvő pocakot, a reggeli rosszullétek helyébe pedig sok kismamánál a kívánósság lép. A békés időszak alatt azonban a magzat hatalmas fejlődésen megy keresztül, a 16. hét végére már 15-16 cm hosszú, képes az ízérzékelésre, reagál az érintésre és a neme is megállapítható. Ilyenkor a kismamának nemcsak saját egészsége, hanem a baba megfelelő fejlődése miatt is fontos figyelni arra, hogy mikor, mit eszik!

 

Kismama étrend: táplálkozz tudatosan a kívánós időszakban is!

A reggeli rosszullétek elmúlásával nagy a csábítás, hogy kedvünkre nassoljunk, de a mértékletesség a negyedik hónap békés hetei alatt is elengedhetetlen. A becslések szerint minden második kismama túlsúlyos vagy elhízott a terhesség korai szakaszában[1], és sajnos sokukat érinti a terhességi cukorbetegség is, ezért különösen fontos, hogy az étrendet tudatosan alakítsuk ki.  Édesség helyett válasszunk inkább gyümölcsöket, amelyek a rosttartalomnak köszönhetően olyan nehézségekben is a segítségünkre lehetnek, mint például a második trimeszterre jellemző székrekedés. Sajnos mindössze az anyukák 40%-a változtat az étrendjén a várandósság idején[2], pedig a fogantatástól számított első 1000 nap táplálása meghatározó jelentőséggel bír a babák fejlődése szempontjából.

Ha a kismama nem vesz magához elegendő mennyiségű tápanyagot, azzal magzata fejlődését és későbbi egészségét is veszélyeztetheti. A vashiányos állapot növeli a koraszülés, valamint az idegrendszeri károsodás esélyét, a D-vitamin bevitelre pedig többek között a csontozat fejlődése, valamint a felnőttkorban kialakuló 2-es típusú cukorbetegség megelőzése érdekében van szükség. Ügyelj rá, hogy a második trimeszterben is változatos, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag étrended legyen.

 

A telítetlen zsírsavak csökkentik a koraszülés veszélyét

A második trimeszter egyik kulcsfontosságú ásványi anyaga a kalcium és a magnézium, amely elengedhetetlen a magzat idegrendszerének és csontozatának megfelelő fejlődéséhez. A kalciumpótlás érdekében a kismamáknak érdemes minél több natúr joghurtot, zsírszegény sajtot, sovány tejet, zöldlevelű zöldséget, paradicsomot vagy babot fogyasztani. Az agy és a látás fejlődésében kiemelt szerep jut az omega-3 és omega-6 zsírsavaknak is, amelyek csökkentik a koraszülés veszélyét, és a későbbi mozgásfejlődésre is jótékony hatással vannak. Pótlásukban pedig az olyan tengeri halak, mint a lazac, a tonhal, vagy a szardínia van segítségünkre, de kis mennyiségben a növényi olajok, valamint a dió és a mogyoró is tartalmaz telítetlen zsírsavakat.

 

 


[1] Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége, Táplálkozási Akadémia Hírlevél, 8. évfolyam, 9. szám

[2] 0-3 éves csecsemők, kisdedek és szoptatós anyák táplálkozási felmérése, MDOSZ-TNS Hoffmann - Nutrikomp, 2015

Kulcsszavak

Partnerek: