Főoldal / TERHESSÉG ALATT /

Első trimeszter: milyen vitaminokra van szükség a magzat egészséges fejlődéséhez?

Az élet első 1000 napjának korai időszakában az édesanya felelőssége, hogy elegendő mennyiségű és minőségű tápanyaghoz jusson a magzat, hiszen a fejlődéshez szükséges vitaminok és ásványi anyagok kizárólag a kismama szervezetéből kerülnek a szervezetébe. Te is sok mindent hallottál már, és úgy érzed, kicsit elvesztél a rengeteg ajánlás között? Összegyűjtöttük a legfontosabb tápanyagokat!

 

A folsavat már a fogantatás előtt érdemes beiktatni az étrendbe

A terhesség első trimesztere kritikus időszak, ezért nagyon fontos, hogy a leendő édesanya már a fogantatás előtt 2-3 hónappal napi 450 µg folsavat vigyen be a szervezetébe. A folsavnak számos fejlődési rendellenesség megelőzésében kulcsszerepe van: hiánya nem csak a vetélés kockázatát növeli, de annak az esélyét is, hogy a baba nyitott gerinccel szülessen. A folsav bevitelében a narancs, a borsó, a leveles zöldségek és a reggeli gabonapelyhek is segíthetnek.

 

A- és D-vitamin: a kismama étrend kulcsszereplői

A D-vitamin-bevitel szintén fontos alappillére a kismama étrendjének már az első trimeszterben is. A terhesség alatt jelentősen megugrik a szervezet vitaminszükséglete, ami a D-vitamin esetén azt jelenti, hogy minimum napi 20 µg-ot (=800 NE) ajánlott bevinni. A tojás, a tejtermékek, a halolaj és a máj egyaránt D-vitaminban gazdag ételek, a terhes vitaminok mellett sokat segíthetnek a pótlásban.

Ugyancsak fontos szerepet kap a terhesség első hónapjaiban az A-vitamin, amely a keringés és az idegrendszer kialakulását befolyásolja. A megfelelő pótlásról sárgarépa, tojás és sajtok fogyasztásával is gondoskodhatunk, a túladagolás viszont fejlődési rendellenességet okozhat, ezért ügyeljünk, hogy ne lépjük túl a napi 1,5 mg-ot.

A megfelelő ásványianyag-bevitel a kismama számára is fontos

A vitaminok és ásványi anyagok nem csak a magzat fejlődését, hanem a kismama egészségét is támogatják. A terhesség alatt könnyen lemerülhetnek például a kismamák magnéziumraktárai, ami növeli a terhességi görcsök kialakulását. Az olajos magvak és a teljes kiőrlésű gabonafélék egyaránt magnéziumban gazdagok, érdemes őket beiktatni az étrendbe.

A vérszegénység szintén súlyos fejlődési rendellenességet okozhat a babánál, így a megfelelő vaspótlás a baba és a mama egészsége miatt is különösen fontos. A pótlásnál érdemes szem előtt tartani, hogy az állati eredetű vasforrások (pl. a máj) jobban hasznosulnak, mint a növényi eredetűek (pl. hüvelyesek). A májfogyasztással viszont legyünk óvatosak az A-vitamin tartalma miatt!

 

 

 

Kulcsszavak

Partnerek: