Főoldal / TERHESSÉG ALATT /

Első trimeszter: Az egészséges felnőttkor megalapozása a terhesség időszakában kezdődik

A felnőttkori egészségre nagyobb befolyással van a kismama életmódja, mint a genetika
A fogantatástól számított első 1000 nap táplálása és környezeti hatásai nagyobb befolyással bírnak számos felnőttkori népbetegség kialakulásában, mint a későbbi életszakaszok vagy akár a genetika. De mi történik a magzattal az első három hónapban, és mit tehet az édesanya a terhesség első trimeszterében a baba jövőjéért? 

A kognitív területek mellett a védekezőrendszer is megismételhetetlen fejlődésen megy át az élet első 1000 napjában: ekkor alakul ki a bélflóra, az immunrendszer és az elhízásra való hajlamban döntő szerepet játszó zsírsejtek száma. Az elhízás és az annak következményeként kialakuló 2-es típusú cukorbetegség egyre gyakoribb a kisgyermekek körében, de népbetegségnek számítanak hazánkban a szív- és érrendszeri megbetegedések, az allergia, valamint a csontritkulás is. Megelőzésükért sokat tehetünk a baba első két évében, sőt, már a terhesség első trimeszterében is. 

Bár külső szemlélőként a terhesség első három hónapja kevésbé látványos, a baba fejlődése szempontjából ez az egyik legérzékenyebb és legmozgalmasabb időszak. Az édesanya minőségi táplálkozása, tudatos életmódja kulcsfontosságú. Fontos, hogy az édesanya szervezetében már a terhesség előtt, a babatervezés időszakában megfelelő mennyiségben legyenek jelen az egészséges fejlődéshez szükséges vitaminok és nyomelemek. A megnövekedett jód, vas, folsav, magnézium, B6-, B12-, C- és D-vitamin, valamint cinkszükséglet pótlására fokozottan ügyelni kell.

A vas és a folsav szerepe az első trimeszterben

Az ideális folsavszint hozzájárul a méhlepény növekedéséhez, csökkenti a vetélés kockázatát, valamint a velőcső záródási rendellenesség (pl. nyitott gerinc) kialakulásának esélyét. Fontos tudni, hogy a terhesség 6. hetére a velőcső kialakul, ezért érdemes már a baba tervezésekor, a terhesség előtt 400 mikrogrammra növelni a napi folsavbevitelt. A speciális terhesvitaminok mellett a folsavban gazdag élelmiszerek (pl. hüvelyesek, teljeskiőrlésű pékáruk, diófélék, zöldlevelű zöldségek) is sokat segíthetnek a megfelelő pótlásban.

A vas az anya és a magzat számára is nélkülözhetetlen: vashiány esetén a vér nem képes elegendő oxigént szállítani, továbbá növeli a koraszülés esélyét, és az első trimeszter megismételhetetlen kognitív fejlődési folyamatát is veszélyezteti. A megfelelő felszívódást a C-vitaminban gazdag ételek is segítik, azonban a táplálék vastartalma mindössze 25%-ban képes a szervezetbe épülni, ezért a külső pótlásról is gondoskodni kell. Terhesség idején az ajánlott bevitel napi 30 mg.

Vitaminpótlás az első trimszterben

Különös figyelmet kell fordítani az omega-3 zsírsavak, a D-vitamin, a folsav és a vas megfelelő bevitelére. Az omega-3 zsírsav a terhesség kezdetétől a szoptatás végéig kulcsszerepet tölt be az agy fejlődésében, az első trimeszterben azonban fokozottan ügyelni kell a pótlásra, mert megismételhetetlen ütemű fejlődés zajlik ekkor. A jótékony omega-3 zsírsavak csökkentik a koraszülés veszélyét is.

A D-vitamin pótlását sem lehet eléggé hangsúlyozni, hiszen az októbertől áprilisig tartó napfényhiányos időszakban az egészséges szervezetnek is nagy szüksége van rá. Terhesség idején azonban jelentősen csökkenti a babánál a diabétesz kialakulásának kockázatát is, ezért az ideális D-vitaminszint eléréséhez és fenntartásához már a terhesség előtt, illetve a várandósság 12. hetéig napi 2000 NE bevitele javasolt.

A terhesség alatti étrend kulcsa a változatos, minőségi táplálkozás. Ha bizonytalan vagy, mely ételeket fogyaszthatod terhesség alatt, próbáld ki kalkulátorunkat: http://goo.gl/4EucvA

 

Hetek

A magzat fejlődése hétről hétre

Változások a kismama szempontjából

1-5.hét

- genetikai jellemzők, pl. haj- és szemszín kialakulása

- 4. héten megjelenik az embrió köldökzsinór-kezdeménye

- a keringési rendszer önálló működésbe kezd

- az otthoni terhességi tesztek a 5. hét végére már viszonylag biztos eredményt mutatnak

- a sárgatesthormon hatására fáradékonyság, alacsonyabb vérnyomás, szédülés léphet fel

- az alhasi vérbőség hatására gyakori vizelési inger jelentkezik

- min. 400-450 mikrogramm folsav szedése javasolt

- fontos a vas és a D-vitaminpótlás is (napi 2000 NE).

6. hét

- az embrió kb. 8 mm hosszú, pulzusa 120-140

- megjelennek a láb– és karkezdemények

- a szívcső és az erek kapcsolatba kerülnek, beindul a vérkeringés

- az első (ún. 0.) orvosi vizsgálat ideje, konzultáció a védőnővel

- a méh gyors növekedésnek indul

- a hormonális változások elindulnak, ez okozhat hányingert

- a dohányzás és az alkoholos italok fogyasztása erősen árt a magzatnak

- min. napi 2 liter víz fogyasztása javasolt

7. hét

- kb. 12 mm hosszú, szíve kb. 145 –öt ver percenként

- elkülönül a bal és a jobb szívkamra

- kialakul az emésztőrendszer, a kezdetleges légutak, izomszövetek, szemhéj

- a hangulatingadozások és az émelygés a hormonváltozások hatására továbbra is természetes

8. hét

- 15-20 mm hosszú (napi 1 mm-t nő), szeme, szája, orra egyre karakteresebb

- a szívben már kialakultak a pitvarok, kétszer annyit ver, mint az anyáé (kb. 150-et)

- megindul a vizelettermelés

- megjelennek a tejfogcsírák

- a szervek a helyükre kerülnek

- az embrió innentől kezdve magzatnak számít

- a rosszullét három terhes nőből kettőt érint (a kis mennyiségű, de viszonylag gyakori étkezés segíthet)

- a méh ekkor még csak lúdtojás méretű

9. hét

- a magzat kb. 2 cm hosszú, már képes mozogni, a fejét forgatni

- végtagjai gyorsan fejlődnek, az ujjak már elkülönülnek a kézen

- a fülek és fogcsírák növekedése tovább zajlik, a külső fülkagyló körvonalai is látszanak már

- a tiszta oxigén nélkülözhetetlen a magzat növekedéséhez, a dohányzás teljes elhagyása kulcsfontosságú

- a gyomorégés sajnos innen gyakori tünet

- érdemes mellőzni az ételmérgezés kockázatát rejtő ételeket, pl. a nem átfőtt tojás, házi majonéz, angolosan sült húsok, sushi, füstölt lazac, tatár beefsteak, máj fogyasztását

- higanyveszély miatt tengeri halak helyett inkább válasszunk az édesvizi halak közül 

10. hét

- a magzat kb. 3 cm hosszú, külseje már „babaszerű”

- feje igen nagynak tűnik a testéhez képest, hiszen az agy fejlődik a leggyorsabb ütemben

- már alszik és felébred

- lábujjai különválnak, karját a könyökénél már behajlítja 

- a méh ekkor már grapefruit nagyságú

- fontos figyelni a vaspótlásra: a baba agyának fejlődéséhez elengedhetetlen, az anyánál fáradékonysághoz vezethet a hiánya

- vastartalmú ételek: vöröshúsok, teljes kiőrlésű kenyerek, zöldlevelű zöldségek, hal, tojás

11. hét

- a magzat kb. 4-5 cm, növekedése felgyorsul

- az agy, a tüdő, a máj és a vesék kialakultak, születéséig tovább fejlődnek

- a gerincoszlop jól látható

- már szopizza a kezét, ásít, nyel

- min. napi 400-450 mikrogramm folsav és 10 mikrogramm D-vitamin pótlása továbbra is javasolt

12. hét

- a magzat kb. 6 cm hosszú, arca egyre felismerhetőbb

- a haj és körmök elkezdenek nőni

- kialakult a 20 fogcsíra

- szemhéjait még zárva tartja

- az agy kifejlődött, képes fájdalmat érezni

- a hangszálak is kialakultak, de a születésig nem használja őket

- a méh a szeméremcsont fölé emelkedik, a hasüregben nő tovább a baba (a pocak növekedése ennek köszönhető)

- fontos kötelező vizsgálat az ultrahangos nyakiredő szűrés, amely a Down-kór előfordulását szűri

 

 

Kulcsszavak

Partnerek: