Főoldal / TERHESSÉG ALATT /

A C- és D-vitamin hiánya akár a baba fejlődési rendellenességéhez vezethet

MIT TEHET A KISMAMA A BABA EGÉSZSÉGÉÉRT A TERHESSÉG ELŐTT?

A gyermekvállalásra sosem lehet teljes mértékben felkészülni, ideális esetben azonban sokoldalú tervezés előzi meg, legyen szó az anyagi háttérről vagy a terhességgel kapcsolatos tudnivalók megismeréséről. A fogantatás előtti időszak legfontosabb feladata az, hogy a leendő édesanya felkészítse a szervezetét a terhesség 9 hónapjára, azaz tudatos, egészséges életmóddal támogassa önmaga egészségét és a leendő magzat megfelelő fejlődését. A fogantatástól számított első 1000 nap környezeti hatásai - azon belül is a kismama táplálkozása, majd a baba táplálása - ugyanis számos felnőttkori betegség megelőzésében nagy befolyással bír.

TERHESSÉG ALATTI ÉTREND ÉS VITAMINPÓTLÁS

Az egészséges táplálkozás alapja a megfelelő mennyiségű vitamin és ásványi anyag bevitele, amiben jelentős segítséget jelent a friss gyümölcsök, zöldségek rendszeres fogyasztása. A terhesség ideje alatt folyamatosan nő a kismama C- és D-vitamin-szükséglete : előbbinek nagy szerepe van az új szövetek kialakulásában, míg a D-vitamin a baba csontjainak és fogainak fejlődéséhez nélkülözhetetlen, valamint segíti a kalcium felszívódását. A B-vitaminoknak a sejtképződésben, az E-vitaminnak pedig a sejtpusztulás elleni harcban van nagy szerepe, ezért célszerű ezek pótlását is időben, már a fogantatás előtt megkezdeni. Ahhoz hogy az ételek szervezetre és magzatra gyakorolt pozitív hatása ne csökkenjen, nem szabad megfeledkezni a helyes tárolásáról sem. Tárolás során az élelmiszerek kisebb-nagyobb mértékben átalakulnak (a vitaminok például részleges bomlást szenvednek) így a tárolt napok számával arányosan csökkenhet táplálkozás-élettani hatásuk.    

A baba fejlődése szempontjából a folin és a folsav pótlása különösen az első trimeszter alatt elengedhetetlen, hiszen jelentős mértékben csökkenti a velőcső rendellenességek kialakulásának kockázatát. A baba velőcsöve a 12. hétre teljesen kialakul, így az ez alatti és ezt megelőző időszakban – már a terhesség előtt - fokozottan érdemes figyelni a folsav megfelelő mennyiségű bevitelére.

HOGYAN ELŐZHETJÜK MEG A KORASZÜLÉST?

A káros szenvedélyek felhagyása kiemelten fontos mind a babatervezés idején, mind a fogantatástól számított első 1000 napban, amely meghatározó időszak a baba felnőttkori egészségét tekintve is. Amellett, hogy az alkoholfogyasztás és a dohányzás növeli az egészségügyi problémák és fejlődési rendellenességek kialakulásának kockázatát, ezek a szenvedélyek akár koraszüléshez is vezethetnek.

A káros szokások mellett egyes betegségek is negatív hatással lehetnek a baba fejlődésére, a nemi úton terjedő fertőzések ráadásul sokáig tünetmentesen is lappanghatnak a szervezetben. Amennyiben valamilyen lappangó betegséggel állunk szemben, az immunrendszer védekezésre fordított energiája hátráltathatja a magzat megfelelő fejlődését, és akár veszélyeztetett terhességhez is vezethet. Már a baba tervezésekor érdemes kérni egy teljeskörű kivizsgálást, hogy minél inkább csökkentse a kismama az ebből eredő egészségügyi kockázatokat.

SZABAD-E SPORTOLNI TERHESSÉG ALATT?

A megfelelő táplálkozást érdemes kiegészíteni kímélő sportolással is. A szakemberek a terhesség ideje alatt meghatározó szerepet betöltő izomcsoportok erősítését javasolják, azaz a hát-, a has- és a gátizom területeit. Ahhoz, hogy ezen izomcsoportok kellően edzettek legyenek, mire eljön az idő, érdemes már a tervezés idején elkezdeni jógázni vagy kipróbálni az intimtornát.

A terhesség előtt kevéssé aktív kismamáknak célszerű kifejezetten a gerincet kímélő és egyben azt erősítő kismamatornákat, illetve kismama jógát kipróbálniuk - minden esetben előzetes orvosi egyeztetés, valamint képzett szakember vezetése mellett. Aki hetente legalább kétszer 45 percet sportol, nem csak saját testének formálásáért, karbantartásáért, hanem a születendő baba egészséges fejlődéséért is sokat tesz.

 

 

Kapcsolódó oldalak

Kulcsszavak

Kalkulátorok
Kalkulátorok
Partnerek: