Főoldal / TERHESSÉG ALATT /

A terhesség alatti túlzott hízás növeli a szülési komplikációk kockázatát

A terhesség alatti súlygyarapodás természetes dolog, azonban a jelentős túlsúly komoly problémákhoz és akár szülési komplikációkhoz is vezethet. A mértékletesség kulcsfontosságú ebben az időszakban, a kismama étrendjében a mennyiségi változások helyett inkább minőségi változásokat célszerű bevezetni. A baba fejlődésében és számos felnőttkori betegség megelőzésében kiemelt szerepet játszó első 1000 nap a fogantatással elkezdődik, így a terhesség alatti tudatos életmóddal nem csak a komplikációkat előzhetjük meg, de a baba egészséges felnőttkorát is megalapozhatjuk.

 

A kismama étrendje a babáé is, legyen szó akár a terhesség, akár a szoptatás időszakáról. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a kismama mindenből dupla mennyiséget fogyaszthat, hiszen az energiaigény a terhesség alatt mindössze kb. 300 kCal-val növekszik. A hirtelen hízás, illetve a terhesség alatti jelentős súlygyarapodás mind a baba, mind a mama egészségét több szempontból megterheli, veszélyezteti. Az elhízott vagy a terhességi cukorbetegséget nem megfelelően kezelő kismamák babáinál nagyobb eséllyel alakul ki az 1-es típusú cukorbetegség, valamint megugrik az esélye annak, hogy túl nagy súllyal jönnek világra (4800 gr felett). A felnőttkorban népbetegségnek számító elhízás (ami sajnos egyre gyakoribb a kisgyermekek körében is) szintén jelentős mértékben csökkenthető az élet első 1000 napjában, többek között a megfelelő terhesség alatti étrend betartásával.

 

Minden trimeszterben eltérő a hízás mértéke:

Az első trimeszterben 1-3 kg a súlygyarapodás ideális mértéke, de hízás helyett akár fogyás is bekövetkezhet azoknál a kismamáknál, akik sokat vannak rosszul vagy gyakori hányingerrel küzdenek. Fontos azonban tudni, hogy az 5-6 kg feletti hízás már veszélyes lehet, és jelentősen növeli a terhességi cukorbetegség kialakulásának kockázatát.

A második trimeszterben 300-500 grammos súlynövekedés várható hetente, de azoknál a kismamáknál, akik túlsúllyal estek teherbe, ez kevesebb is lehet. A harmadik trimeszter elején továbbra is 300-500 grammot híznak a kismamák hetente, de az utolsó hónapra a súlygyarapodás a legtöbb esetben megáll.

 

Hogyan előzheti meg a kismama a terhesség alatti túlzott hízást?

A túl nagy súllyal rendelkező babákat nem csupán nehezebb az édesanyának természetes úton megszülnie, de a méretproblémák miatt a baba sérülésének is nagyobb a kockázata. Az elhízott kismamák általában kétszer olyan gyakran szülik meg babájukat császármetszéssel, mint a normál testsúlyú kismamák, a 42-es testtömegindex feletti értékkel rendelkező, súlyosan elhízott kismamáknál pedig a koraszülés esélye is másfélszer nagyobb. A szülési komplikációk mellett a túlzott hízás a terhesség alatti toxémia (mérgezés) kockázatát is 14-szeresére növeli.[1]

A terhesség alatti vitamin- és ásványianyag-pótlásról a terhesvitaminok szedése mellett változatos, rostokban, friss zöldségekben és gyümölcsökben gazdag táplálkozással is érdemes gondoskodni. Javasolt naponta többször, kisebb adagokat fogyasztani, ami segít megelőzni a vércukorszint szélsőséges ingadozását is. A legfrissebb hazai adatok szerint[2] mindössze 10-ből 4 édesanya változtat az étrendjén a terhesség alatt. Többségük ugyan több gyümölcsöt és zöldséget fogyaszt, mint korábban, és jobban odafigyel a folyadékpótlásra, azonban a szénhidrátbevitelre az anyukák 8%-a, a koffeinfogyasztásra mindössze 3%-a ügyel.[3]

A rendszeres, könnyű testmozgásról a túlsúlyos kismamáknak sem szabad lemondaniuk, sőt. A kezelőorvossal egyeztetett kímélő sport kifejezetten jó hatással van a terhességi cukorbetegség megelőzésére, illetve a már kialakult állapot kezelésére. A kismamajóga, a rendszeres úszás vagy a gyors gyaloglás nem csak a terhességet, de a szülés folyamatát és az azt követő regenerációt is jelentősen megkönnyíti.

 

 

[2] 0-3 éves csecsemők, kisdedek és a szoptatós anyukák táplálkozási felmérése, TNS-Hoffmann - Nutrikomp, 2015

[3] Forrás: 0-3 éves csecsemők, kisdedek és a szoptatós anyukák táplálkozási felmérése, TNS-Hoffmann - Nutrikomp, 2015

Kulcsszavak

Partnerek: