Terhesvitaminok: a kalcium jelentősége

Anyaként mindig mindenből a lehető legjobbat szeretnénk adni gyermekünknek, az odaadó gondoskodást érdemes a terhesség alatti megfelelő táplálkozással és vitaminpótlással kezdeni. A terhesség ideje alatt elengedhetetlen például a kalcium bevitele, amely hozzájárul a baba idegrendszerének és csontozatának kialakulásához. A fogantatástól számított első 1000 nap különleges jelentőséggel bír a babák életében, helyes táplálással ugyanis olyan későbbi betegségeket is megelőzhetünk, mint az elhízás, a cukorbetegség vagy a szív- és érrendszeri megbetegedések.

Kalciumpótlás terhesség alatt

A kalcium fontos része a kismama étrendnek

Már a terhesség első 3 hónapjában jelentős szerepe van a kalciumnak, hiszen az első trimeszter alatt alakul ki a baba idegrendszere, a kritikus hetek végére pedig a csontozat és a fogak is fejlődésnek indulnak. A legtöbb kalciumra mégis a terhesség második és harmadik trimeszterében van szükség, amelyhez a magzat az anya szervezetén keresztül jut (OÉTI által ajánlott napi kalciumbevitel a várandósság ideje alatt 1200 mg).  Ha a kismama étrendje nem tartalmaz elegendő mennyiséget, a baba az anyuka szervezetéből vonja el a szükséges kalciumot, így előfordulhat, hogy a kismama fogai törékennyé válnak és gyorsabban romlanak. A kalcium pótlása természetesen a születést követően is fontos: a legfrissebb kutatások szerint féléves korig kifejezetten tudatosak a magyar szülők (mindössze a korosztály 8%-ánál alacsony a kalciumszint), 1 éves kor felett viszont már tízből négy baba túl kevés kalciumot kap.1

A terhesség alatt másfélszeresére növekszik a kalciumszükséglet

Szomorú tény, hogy a kismamák mindössze 40%-a változtat az étrendjén a terhesség idején1 , pedig a fogantatástól számított első 1000 nap táplálása meghatározó a baba későbbi egészségére nézve. Fontos tudni, hogy terhesség alatt megnövekszik a kalciumszükséglet, amelynek felszívódását rengeteg tényező befolyásolja, többek között például a megfelelő D-vitamin-szint. A túlzott koffeinfogyasztást is érdemes kerülni a terhesség alatt, mert ez is gátolhatja a kalcium hatékony felszívódását. A megfelelő pótlás érdekében fogyasszunk minél több tejterméket (joghurtot vagy sajtokat), de kiváló kalciumforrás a szardínia, a brokkoli, a tökmag és a dió is.

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában ITT minden terhességgel kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

Forrás:

1 0-3 éves csecsemők, kisdedek és a szoptatós anyák táplálkozási felmérése, TNS Hoffmann – MDOSZ –  Nutricomp, 2015

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!