Miért káros kisgyermeked egészségére a zsír, a fehérje és a szénhidrát túlzott bevitele?

Azok a kicsik, akik hamar hozzászoknak a túl zsíros, cukros, fűszeres és energiában gazdag ételekhez, nagyobb eséllyel válnak elhízott felnőttekké. A kóros elhízás népbetegség, mely önmagában másfél évtizeddel rövidíti meg az életet1. Az első 1000 napban kialakított helyes étkezési szokásoknak köszönhetően a kóros elhízás, valamint az azzal összefüggő szív- és érrendszeri betegségek és a cukorbetegség kialakulásának esélye is csökkenhet.

Tápanyagok veszélyei a kisgyermekekre

A helytelen étkezési szokások veszélyei

Az elhízás egyik fő oka, ha az étrend nem felel meg az adott életkor igényeinek, például annál jóval több zsírt, fehérjét, szénhidrátot tartalmaz. Az így észrevétlenül bevitt többletkalóriák a mozgáshiánnyal párosulva biztosan elhízáshoz vezetnek.

Ezért is aggasztó, amit egy friss hazai kutatás is alátámaszt, hogy minden harmadik hazai egyéves ugyanazokat az ételeket fogyasztja2, mint a család többi tagja. Ennek a hatásait érzékelhetjük is: a hazai 1-3 évesek 10%-a potenciálisan túlsúlyos vagy elhízott2, ez a szám a 11-18 éves fiataloknál 35%-ra nő3 , míg a felnőtt lakosság 65%-a elhízott vagy túlsúlyos.4 Látható, hogy a probléma a kor előrehaladtával egyre több embert érint.

Fokozatosság és figyelem

Ahhoz, hogy megelőzzük a későbbi elhízást, már a hozzátáplálás idején is az ételek fokozatos, életkori ajánlásoknak  megfelelő bevezetése lenne a célravezető. Egy-egy újdonságot csak akkor adjunk a babának, ha emésztőrendszere megérett arra.

Vegyük figyelembe,  hogy az 1-3 évesek nem „mini felnőttek, például akár hétszer annyi tápanyagra is szükségük lehet testsúlykilogrammra vetítve, mint egy felnőttnek, ám a család étrendje ezt nem biztos, hogy képes megadni számukra. Az ízérzékelés szintén az első 1000 nap során fejlődik ki, ekkor dől el, hogy az agyonsózott, cukrozott ételek helyett az egészségesebb fogásokat kedvelik-e meg a gyermekek. Ha csak tehetjük, mellőzzük a hozzáadott cukrot tartalmazó élelmiszereket, só helyett pedig használjunk zöldfűszereket.

A speciális tápanyagigények kielégítésére segítségül hívhatjuk az életkori sajátosságoknak megfelelően kialakított junior gyerekitalokat is, melyek a vegyes, kiegyensúlyozott étrend részeként hozzájárulnak a korosztály vitamin- és ásványianyag-szükségletének fedezéséhez.

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek, lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden kisgyermekkori táplálással kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Források:

1 National Institutes of Health: NIH study finds extreme obesity may shorten life expectancy up to 14 years

 20-3 éves csecsemők, kisdedek és szoptatós anyukák táplálkozási felmérése, MDOSZ-TNS Hoffmann – Nutricomp, 2015

 3A 11-18 éves fiatalok táplálkozása és fizikai aktivitása kutatás, TÉT Platform-InsightLab, 2017

OGYÉI – A magyar lakosság tápláltsági állapota, 2016

NEFMI szakmai irányelv az 1 és 3 éves kor közötti kisgyermekek táplálásáról (Egészségügyi Közlöny, 2011/18.)

M.Y. Pepino – J. A. Mennella: Factors contributing to individual differences in sucrose preference, 2005  

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!