Kimerült vagy a szoptatás időszaka alatt? Van megoldás!

Az egészségügyi szakemberek egyhangúlag a hat hónapos korig tartó kizárólagos szoptatást javasolják világszerte, hiszen az élet első 1000 napjában, a születést követően az anyatej a legideálisabb táplálék a babák számára. Összetétele folyamatosan igazodik a csecsemő szükségleteihez, és minden korty anyatejjel azt a táplálékot kapja a baba, amely a növekedéséhez és egészséges fejlődéséhez a legmegfelelőbb. Előfordul azonban, hogy a kismamának nincs elég teje az újszülött szoptatásához, de ilyenkor sem szabad kétségbe esni, hiszen az esetek többségében a probléma orvosolható.

Kimerültség szoptatás alatt

A szoptatás időszaka alatt gyakori probléma, hogy az édesanyák minden eddiginél fáradtabbnak és kimerültebbnek érzik magukat. Ennek nemcsak az az oka, hogy az újszülött éjjel-nappal gondoskodást és rendkívüli odafigyelést igényel, de szoptatás idején az anya vitamin- és ásványianyag-szükséglete is megemelkedik (akár 30-80%-kal is1), a szervezet raktárai pedig kiürülnek. Idővel a vitaminhiány nemcsak fáradtságban, de ingerültségben is megnyilvánulhat, sőt, sokszor hajhullás és egyéb kellemetlen tünetek is felmerülhetnek.

Sajnos a hazai statisztikák alapján2 a szoptató anyukáknak csak körülbelül a fele változtat az étrendjén, és ők is leginkább a puffasztó ételeket kerülik, a megfelelő folyadék- és vitaminbevitelre vagy a túlzott szénhidrát- és koffeinfogyasztás kerülésére már csak kevesen ügyelnek.

Így kerüld el a szoptatás idején a fáradtságot és a hajhullást!

A cinkszükséglet 57%-kal magasabb a szoptató édesanyáknál a nem szoptató nők szükségletéhez képest1. Szoptatás idején a vasszükséglet is 33%-kal megnő1, a tartós vashiány pedig depressziót, apátiát és fáradtságot eredményezhet. A folsav – amelyből szintén 50%-kal többre van szüksége a szoptató anyának – a sejtképződés, valamint az agyi szerotoninszabályozás fontos támogatója, hiánya fáradtsághoz, levertséghez vezethet. A fentiek pótlása érdekében érdemes pl. májat, hüvelyeseket, rókagombát beépíteni az étrendbe. A jód  a mentális egészséget és a pajzsmirigyhormonok képződését segíti, az DHA pedig a baba agy- és szemfejlődésében játszik fontos szerepet (a napi ajánlott ómega-3 zsírsav bevitelén felül plusz 200 mg DHA elfogyasztása javasolt). Ezek kiváló forrásai többek között a tengeri halak. A megfelelő vitamin- és ásványianyag-pótlásban a változatos, tápanyagokban gazdag étrend és a kifejezetten szoptató anyukák számára készült termékek is segíthetnek.

A mellgyulladás gyakori probléma szoptatás idején

A felmérések eredményei alapján2 minden harmadik édesanya tapasztal valamilyen problémát a szoptatás ideje alatt. Leggyakrabban a mellgyulladást, a kisebesedett mellbimbót, a kevés tej termelődését (Mit tegyen az anya, ha túl kevés az anyatej) és a nehezen beinduló tejtermelődést említik, de sokan panaszkodtak arra is, hogy a baba nehezen tanult meg szopizni. Érdemes védőnővel vagy szoptatási tanácsadóval konzultálni, ha ilyen problémákkal küzdünk. Amennyiben a szakértői segítséget követően sem elegendő a tej mennyisége, mindenképpen a gyermekorvosunkkal egyeztetve kell megfelelő tápszert választani a kisbaba megfelelő fejlődése érdekében.

Ha tetszett a cikkünk, kérlek, lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden szoptatással és folyékony, tejalapú táplálással kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Források:

1 Németország, Ausztria, Svájc referenciaértékek szoptató anyák részére, 2015

2 0-3 éves csecsemők, kisdedek és a szoptatós anyák táplálkozási felmérése, TNS Hoffmann-MDOSZ-Nutricomp, 2015

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!