Te mennyit tudsz a D-vitamin-pótlásról?

A D-vitamin szerepe és korai életkorban szükséges pótlása egyre szélesebb körben ismert. A legfrissebb felmérések szerint azonban az életkor előrehaladtával drasztikusan csökken a D-vitamin-bevitel: a 2-3 éves korosztály csupán 40%-a jut elegendő mennyiséghez1, pedig a fogantatástól számított első 1000 nap kiemelt jelentőséggel bír a babák fejlődése szempontjából. Megfelelő táplálással már ebben a korai időszakban sokat tehetünk olyan később kialakuló betegségek megelőzéséért, mint az elhízás, a cukorbetegség vagy a szív- és érrendszeri megbetegedések.

D-vitamin pótlás tudnivalók

A D-vitamin segíti a kalcium beépülését és a baba fejlődését

A D-vitaminnak, amely leginkább napfény hatására képződik a szervezetünkben, nagyon fontos szerepe van az élet első 1000 napja során. A napfényvitaminként is ismert tápanyag a kalcium felszívódását is segíti a szervezetben, így hozzájárul az erős és egészséges csontozat kialakulásához. Mindemellett jelentős szerepe van az immunrendszer fejlődésében. Az őszi-téli időszakban, amikor kevesebb napfényhez jutunk, fontos, hogy az étrendünk elegendő D-vitamint tartalmazzon, és ezáltal hozzájáruljunk az immunrendszer, valamint a csontok és fogak megfelelő fejlődéséhez.

A magyar orvosi ajánlásoknak és az 1 éves korig előírt cseppeknek köszönhetően tízből kilenc, 6 hónaposnál fiatalabb baba naponta kap D-vitamint.1 (A D-vitamin-pótlást nem szabad abbahagyni: hiánya akár cukorbetegséget is okozhat!2). Azonban a vitamin pótlását egyéves kor felett sokan abbahagyják, amit nem lenne szabad! A statisztikák elszomorítóak: az 1-2 éves korosztálynál tízből hat baba nem jut elegendő mennyiségű D-vitaminhoz, és ez a szám a 2-3 évesek között még tovább nő.1

Hogyan pótolhatjuk a D-vitamint?

Kézenfekvő megoldás a nyári napsütéses órák kihasználása, tudnunk kell azonban, hogy a naptej hatására (amely elengedhetetlen ahhoz, hogy megvédjük a babák érzékeny bőrét), kevesebb D-vitamin képződik a szervezetben, így a pótlásra a legtöbb esetben a nyári hónapokban is figyelni kell. A D-vitaminban gazdag ételek listáját fontos beépíteni a kisgyermekek étrendjébe: ilyenek például az olajos halak, a tonhal, a csuka, a pisztráng vagy a lazac, a vörös húsok, a tojássárgája és a máj. A kiegyensúlyozott étrend részeként kiváló megoldást jelenthetnek a korosztály számára kifejlesztett junior gyerekitalok is, amelyek a kisgyermekek tápanyagigényeihez igazított mennyiségben tartalmazzák a szükséges tápanyagokat,  és melyek rendszeres fogyasztásával – egy nemzetközi kutatás szerint – a D-vitamin-hiány kialakulásának kockázata 78%-kal csökkenthető3.

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek, lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden kisgyermekkori táplálással kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Források:

1 0-3 éves csecsemők, kisdedek és a szoptatós anyák táplálkozási felmérése, TNS Hoffmann-MDOSZ-Nutricomp, 2015

2 Al Sawah et al.: 25-Hydroxyvitamin D and glycemic control: A cross-sectional study of children and adolescents with type 1 diabetes, 2016

3 Marjolijn D. Akkermans et al.: A micronutrient-fortified young-child formula improves the iron and vitamin D status of healthy young European children: a randomized, double-blind controlled trial. AJCN. 4. Jan. 2017

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!