Szoptatsz? Íme 5 tápanyag, amelyről ne feledkezz meg!

A legfrissebb hazai felmérés szerint1 a szoptatás időszakában mindössze az anyukák fele változtat az étrendjén, és csak minden tizedik megkérdezett figyel a megfelelő folyadékbevitelre. A szoptatás alatti vitaminpótlás fontossága még kevésbé ismert: az anyukák kevesebb mint fele szed vasat, a magnézium, a C-vitamin és a folsav pótlására pedig csak minden harmadik édesanya ügyel. Pedig egy szoptató anyának – saját egészsége és kisbabája miatt is – fokozottan érdemes odafigyelnie a kiegyensúlyozott, vegyes táplálkozásra, a különféle vitaminok és ásványi anyagok megfelelő napi bevitelére és a folyamatos folyadékpótlásra. Különösen a fogantatástól számított első 1000 napban (amikor a környezeti hatások óriási hatással vannak a magzat, majd később a kisbaba fejlődésére) van az édesanyának soha vissza nem térő lehetősége arra, hogy támogassa a baba fejlődését.

Fontos tápanyagok szoptatás alatt

Egyéves kor alatt minden második babát, kétéves korig pedig minden negyedik babát szoptat az édesanyja. Kétéves kor felett a kisgyermekek 7%-a kap anyatejet1, amely (féléves kortól az életkornak megfelelő hozzátáplálással kiegészítve) a legtökéletesebb táplálék a baba számára. Összetétele a baba szükségleteinek mindig pontosan megfelel, az ő igényei szerint alakul, így mindig megkapja azokat a vitaminokat, tápanyagokat és ásványi anyagokat, amire szüksége van. Az édesanya megfelelő vitaminpótlására azonban különösen fontos ügyelni, mert az anyatej tápanyag-tartalmának biztosításához a szervezet a saját raktárait kezdi lemeríteni, amennyiben hosszabb időn keresztül nincsen megfelelő mennyiségű külső vitamin- és ásványianyag-pótlás.

Pár hónappal a baba megszületése után az anyák gyakran fáradékonyabbá, ingerültebbé válnak, elkezdhet hullani a hajuk és egyéb kellemetlen tüneteket észlelhetnek. Mindezek hátterében többek között a nem megfelelő vitamin- és ásványianyag-bevitel is állhat (szoptatás idején a vitaminszükséglet akár 30-80%-kal is megemelkedhet2).

Mit tehetünk és mit ehetünk szoptatás idején a baba fejlődése érdekében?

B-vitaminok

A szoptató anyuka étrendjében fontos szerepet töltenek be a B2-, B6-, B12-vitaminok és a folsav (B9-vitamin), melyek segítenek leküzdeni a fáradtságot és a kimerültséget. Legfontosabb forrásaik a tojás és a húsok, ezért a vegetáriánusoknak fokozottan érdemes odafigyelni a pótlására (a B12-vitamin napi ajánlott mennyisége szoptató édesanyák számára: 4,0 µg).2 Szintén kiemelten fontos a folsav megfelelő bevitele: a javasolt napi mennyiség szoptatás idején 450  µg2. Magas folsavtartalmú ételek pl.: fekete bab, spenót, spárga és avokádó.

D-vitamin

A D-vitamin az immunrendszer, a csontok és a sejtképződés egyik legfontosabb támogatója, hozzájárul az immunrendszer egészséges működéséhez, a csontok és a fogak megfelelő fejlődéséhez. Tél végére mégis a magyar lakosság 95%-a D-vitamin-hiányban szenved3. A szoptatás során még inkább érdemes odafigyelni a megfelelő napi bevitelére (20 µg = 800 NE)2, amelyben a vitaminkészítményekkel történő pótlás mellett a csukamájolaj, a lazac, a kardhal, a tej és a rókagomba fogyasztása is segíthet.

Vas

Ugyancsak nélkülözhetetlen az anyai szervezetből a vas, amely a szervezet működését számos szempontból támogatja, az oxigénszállítástól kezdve az izmok működéséig. Kiváló vasforrások pl.: a szójabab, vörösbab, lencse és a vöröshúsok.

Ómega-3 zsírsavak

A fogantatástól számított első 1000 napban alatt kiemelten fontos szerepet kap az agy megfelelő fejlődését támogató DHA (ómega-3 zsírsav) bevitele is, amelyhez a csecsemő az anyatejen keresztül jut hozzá. A szervezet nem tudja előállítani, ezért mindenképpen külső pótlás szükséges: heti 2-3 alkalommal érdemes tengeri halat fogyasztani, de kitűnő ómega-3 zsírsav-forrás például a spenót és a chiamag is. Amennyiben a napi rohanásban nehéz megoldani a változatos, tápanyagokban gazdag ételek elkészítését, nagy segítséget jelenthetnek a kifejezetten szoptató édesanyák számára kifejlesztett vitaminpótlást segítő készítmények is.

Ha tetszett a cikkünk, kérlek, lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden szoptatással kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Források:

1 0-3 éves csecsemők, kisdedek és a szoptatós anyák táplálkozási felmérése, TNS Hoffmann-MDOSZ-Nutricomp, 2015

2 Németország, Ausztria, Svájc referenciaértékek szoptató anyák részére, 2015

3 Második magyarországi konszenzus a D-vitamin szerepéről a betegségek megelőzésében és kezelésében, 2014

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!