Szoptatási kisokos: legfontosabb vitaminok

A baba életének első 1000 napja különös jelentőséggel bír, hiszen ekkor alakul ki többek között a bélflóra, amely szervezetünk legfontosabb védekezőrendszere. Szintén ekkor fejlődik leggyorsabban a kisbabák agya, amelynek elengedhetetlen támogatói az omega-3 zsírsavak, különösképpen a DHA. A szoptatás kulcsszerepet tölt be mindkét fejlődési folyamatban, az anyatej tökéletes tápanyagtartalma pedig a baba hosszú távú egészségére is hatással van.

Szoptatós étrend és a legfontosabb vitaminok szoptatás alatt

Ma már szinte természetes, hogy a kismamák a terhesség alatt terhesvitamint szednek, és fokozottan ügyelnek a táplálkozásukra. Ez a figyelem azonban a szülést követően gyakran alábbhagy, hiszen az édesanya minden erejével a kicsi megfelelő ellátására koncentrál. A legfrissebb hazai felmérések szerint1 a szoptató anyukáknak csak alig több mint fele változtat az étrendjén, a vitaminpótlásra pedig még kevesebben figyelnek – a szoptatás idején pedig akár 30-80 százalékkal is megemelkedhet2 a vitamin- és ásványianyag-szükséglet. A megfelelő és kiegyensúlyozott szoptatós étrend kialakítása, valamint a vitaminok folyamatos pótlása nemcsak az anya egészségére és a szülés utáni regenerálódásra, hanem a baba felnőttkori egészségére is hatással lehet.

Az agyfejlődés és a jókedv támogatója: DHA

A szoptatás kezdetén felmerülő nehézségek kezelése és egy újszülött ellátása bizony kimerítő feladat. Kevesen tudják, hogy a folyamatos fáradtság hátterében többek között vashiány és alacsony B-vitamin-szint is állhat: a B2-, B6- vitaminok és a folsav (B9-vitamin) ugyanis  hozzájárulhatnak a fáradtság csökkentéséhez.

A vitaminok mellett az omega-3 zsírsavak is hozzájárulnak az egészség megőrzéséhez: például a dokozahexaénsavnak (vagy ismertebb nevén DHA-nak) kiemelten fontos szerepe van az idegsejtek és a köztük lévő kapcsolat működésében, de a baba agyfejlődését is nagymértékben támogatja. Fontos, hogy az édesanya a szoptatás alatt (és már a terhesség során is) a normál napi omega-3 zsírsav (DHA, EPA) szükségletén felül plusz 200 mg DHA-t fogyasszon. Az omega-3 zsírsavak a szülés utáni depresszió csökkentésében is segíthetnek: egy 2014-es kutatás1 bizonyította, hogy sokkal kevesebb depressziós eset fordul elő azokban az országokban, ahol rendszeresen fogyasztanak esszenciális zsírsavakban gazdag halat.

D-vitaminnal az erős csontokért és az immunrendszerért

Felsorolni is nehéz, hányféle élettani folyamatban játszik szerepet a D-vitamin, amely napfény hatására termelődik a szervezetben: kulcsszerepe van a szövetek épülésében, a baba csontozatának, fogainak és idegrendszerének fejlődésében, de segít megelőzni a gyermekkori cukorbetegséget is2. Már 25 perc napon töltött idő is segíthet a D-vitamin-raktárak feltöltésében, az ideális vitaminszint eléréséhez azonban élelmiszerekkel történő bevitelre is szükség van.

Bár az anyatej tartalmaz D-vitamint, sajnos ez nem elegendő a baba számára, mert csak kis hányada szívódik fel a szervezetében. Egyéves kor alatt hazánkban csepp formában kapnak pótlást a babák, a D-vitamin beviteléről azonban az első születésnap után sem szabadna megfeledkezni. Ennek ellenére a legfrissebb hazai kutatás azt mutatja, hogy az 1-3 éves korosztályban 10-ből 7 kisgyermek kevés D-vitamint fogyaszt3. Pedig az élet első 1000 napjában a baba nem megfelelő, vitaminszegény táplálásával felnőttkori betegségek alapjait fektethetjük le. A D-vitaminra az édesanya kimerült szervezetének is nagy szüksége van, hiszen hozzájárul az immunrendszer egészséges működéséhez, így a szoptatás alatti étrendben is érdemes a pótlásáról gondoskodni.

A vaspótlás a szoptatás idején is nélkülözhetetlen

Az optimális vasellátottság kiemelten fontos szerepet tölt be a baba kognitív fejlődésében, valamint a vörösvérsejtképzésben. A csecsemő az első hat hónapban az anyatejen keresztül jut megfelelő mennyiségű vashoz, ezt követően azonban nagyon fontos gondoskodni a külső pótlásáról. A húsfélék, a tojás, a száraz hüvelyesek és a teljes kiőrlésű gabonák kiváló vasforrások, ahogy a spenót, a sóska, a sárgabarack és az eper is. Fontos tudni, hogy az állati eredetű élelmiszerekből nagyobb arányban szívódik fel a vas szemben a növényi alapanyagokkal.

Melyik tápanyagból mennyit fogyassz szoptatás alatt?

A szoptatás időszakában nemcsak kisbabád, hanem saját étrendedre és tápanyag-beviteledre is ügyelned kell! Az alábbi táblázatban összefoglaltuk, hogy az egyes vitaminokból és ásványi anyagokból naponta mennyire van szükséged.

Vitaminpótlás szoptatás idején4

Vitamin, ásványi anyag Ajánlott napi mennyiség (szoptatás)
DHA 200 mg
D-vitamin Min. 20 µg (=800 NE)
A-vitamin 1,5 mg
B1 1,3 mg
B2 1,4 mg
B6 1,9 mg
B12 4 µg
E-vitamin 17 mg
C-vitamin 105 mg
K-vitamin 60 µg
Biotin 30-60 µg
Kalcium 1000 mg
Niacin 16 mg
Magnézium 390 mg
Pantoténsav 6 µg
Szelén 75 µg
Foszfor 900 mg
Folsav 450  µg
Cink 11 mg
Vas 20 mg
Jód 260  µg

Ha tetszett a cikkünk, kérlek, lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden szoptatással kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

Forrás:

1 G. Grosso et al.: Omega-3 Fatty Acids and Depression: Scientific Evidence and Biological Mechanisms, 2014

2 Második magyarországi konszenzus a D-vitamin szerepéről a betegségek megelőzésében és kezelésében, 2014

3 0-3 éves csecsemők, kisdedek és a szoptatós anyák táplálkozási felmérése, TNS Hoffmann-MDOSZ-Nutricomp, 2015

4 Németország, Ausztria, Svájc referenciaértékek szoptató anyák részére, 2015

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!