Így kerüld el a szülés utáni depressziót!

A szülés utáni depresszió létét egyre többen elfogadják és elismerik, de még mindig tabu övezi: az, aki érintett, nem beszél róla, még akkor sem, ha sejti, hogy ez a baja. Egyszerűen fél attól, hogy elítélik, jogosan.

Szülés utáni depresszió

Sok nő ugyanis, aki beszél a szülést követően a negatív érzelmeiről, arról, hogy nem érzi magát felhőtlenül boldognak, és problémái vannak, rendszerint nem kapja meg a megfelelő támogatást a környezetétől. A körülöttük lévők gyakran nem értik, mi a probléma, miért olyan zaklatott az anyuka ahelyett, hogy örülne a babájának.

Az igazságtalan ítélkezés általában tovább rontja a helyzetet. Fontos lenne, hogy ilyenkor megértésre, támogatásra találjanak az érintettek, így a gyógyulás is könnyebben menne.

Milyen tünetei vannak a szülés utáni depressziónak?

Elsősorban szorongást, bizonytalanságot éreznek azok, akik szülés utáni depresszióban szenvednek. Gyakran gondolják azt, hogy ők mindent rosszul csinálnak, rossz anyák, még az a gondolat is felmerülhet bennük, hogy hiba volt gyereket vállalniuk. Sokat sírnak, nem tudnak örülni az anyaságnak. Az sem ritka, hogy attól rettegnek, valami baja lesz a babának, esetleg pont miattuk. Más esetekben egyfajta érdektelenség jelenik meg: az újdonsült anyukát nem érdekli a babája, gépiesen ellátja, de nem babusgatja, nem szeretgeti. Súlyosabb esetben el is hanyagolja.

Időben kell lépni

Szülés utáni depresszió esetén fontos, hogy időben cselekedjünk. Ha észrevesszük magunkon a depresszió jeleit, azonnal kérjünk segítséget! Enyhe esetben, a folyamat elején, elég lehet, hogy segítséget kérünk a családunktól, a párunktól, hogy tudjunk egy kicsit magunkkal is foglalkozni.

Csodákra képes például, ha a babát hetente 1-2 alkalommal egy órára átveszi az apukája, amíg az anya egyedül sétál egyet. A mozgás, a friss levegő hozzájárul ahhoz, hogy kitisztuljon kicsit a fejünk. A hathetes gyermekágy elteltével egyéb mozgásformákat is kipróbálhatunk kikapcsolódás gyanánt.

Az egészséges étrend jelentősége

A kiegyensúlyozott, vitamindús táplálkozás is elengedhetetlen: az egészséges kismamaétrend, vagy szoptatós étrend feltölti a szervezetet, ennek köszönhetően jobban vesszük az akadályokat, több lesz az energiánk, így a gondokkal is könnyebben nézünk szembe. Nem mellesleg ez gyermekünk szempontjából is fontos, hiszen a testünk a bevitt tápanyagokból állít elő anyatejet, amivel őt tápláljuk. Azzal, hogy a szoptatás alatt megfelelően étkezünk, az ő egészségéért is nagyon sokat tehetünk, hiszen az első 1000 nap táplálása az egész életére kihat! Helyes táplálkozással olyan felnőttkori megbetegedések megelőzéséhez is hozzájárulhatunk, mint az elhízás, a cukorbetegség, valamint a szív- és érrendszeri megbetegedések.

Ha azt tapasztaljuk, hogy a házi praktikák ellenére is fennáll a depressziós állapot, a saját és a kisbabánk érdekében ne szégyelljük szakember segítségét kérni!

Ha tetszett a cikkünk, kérlek, lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden szoptatással és folyékony, tejalapú táplálással kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!