5+1 tipikus szülői hiba

A gyermekek hozzátáplálása számos nehéz pillanat és döntés elé állítja a szülőket. Kitartó próbálkozások sora után sok szülő hajlamos feladni a hozzátáplálás szabályait, mondván „mindegy, csak egyen” a baba. Ez azonban nem jó irány, hiszen az első 1000 nap táplálkozása meghatározó fontosságú a felnőttkori egészség alakítása szempontjából, így ne válasszuk a könnyebbik utat! Akkor sem nehéz persze hibázni, ha a gyermek jó evő, „bármit megeszik”: ilyenkor épp az a baj, hogy hajlamosak a szülők bármit meg is etetni velük.

Kisgyermekkor: tipikus szülői hibák

Milyen hibák fordulnak elő leggyakrabban?

  • Túl nagy adagok. Tipikus hiba a túletetés, a „duci baba édes” elv alapján. Ez nem  igaz, sőt ezzel megágyazhatunk a gyermekkori elhízásnak. A legfrissebb hazai kutatás megdöbbentő eredményekről számolt be: A 0-12 hónapos csecsemők 14%-a potenciálisan túlsúlyos vagy elhízott, így fokozottan érdemes odafigyelni ezen korosztály helyes táplálására.
  • Túl fűszeres ételek. Főleg a rosszul evő gyerekek szülei próbálkoznak sósabb, édesebb ételekkel, hátha úgy megeszi a gyerek. Mivel az ízérzékelés az első 1000 nap során alakul ki, nagyon rossz táplálkozási szokásokat alapozhatunk meg ezzel. A kisgyermekek táplálkozási szükségletei még 1 év felett is óriási mértékben eltérnek a felnőttekétől, a túl sós vagy fűszeres ételek az ő gyomrukat még jelentősen megterhelhetik.
  • Túl sok nasi. A jól evő babák azért kapják, hogy később éhezzenek meg, a rossz evők azért, mert addig is esznek valamit. A nasik azonban ritkán egészségesek, sokszor igazi cukor- vagy zsírbombák. Ne szoktassuk nassolásra kisbabánkat és kerüljük a felesleges cukrokat az étrendjében! Két étkezés között inkább gyümölcsöket vagy zöldségeket adjunk gyermekünknek.
  • Rossz szülői példa. Ha a gyereknek brokkolit adunk csirkével, de mi pizzát eszünk mellette, ne csodálkozzunk, hogy nem akarja a sajátját enni. Leginkább utánzással tanul, vagyis azt akarja enni, amit mi – mutassunk példát! Gyermekünk egészséges jövője érdekében tudatosan állítsuk össze az ő és a saját étrendünket is!
  • Túletetés, mint a szeretet jele. Szintén gyakori szülői és nagyszülői hiba, hogy a folyamatos etetést a törődés jeleként értelmezik. Nassoltatás, állandó etetés nélkül is ki lehet mutatni a szeretetünket, ne kössük össze ezt a kettőt! Ez csak elhízáshoz vezet, így pedig kisbabánknak okozunk hosszú távú problémát.
  • Édességgel jutalmazás. Sokan ígérnek a gyereknek egy szelet csokit, egy sütit, gumicukrot vagy más, hasonló édességet, ha jól viselkedik, szépen rendet rak stb. Ezzel szintén nassolásra szoktatjuk őt, sőt, érdekesebbé tesszük számára az édességet. Motiváljuk mással, például a kedvenc meséjével vagy közös játékkal!

Ne feledjük, az első 1000 napban a táplálással nemcsak az ízpreferenciáit és egészséges étkezési szokásait alapozhatjuk meg gyermekünknek, hanem azon keresztül olyan felnőttkori betegségeket előzhetünk meg, mint az elhízás, a cukorbetegség, valamint a szív- és érrendszeri megbetegedések!

 

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek, lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden kisgyermekkori táplálással kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Forrás:

1 0-3 éves csecsemők, kisdedek és a szoptatós anyák táplálkozási felmérése, TNS Hoffmann-MDOSZ-Nutricomp, 2015

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!