A 5 legfontosabb vitamin 1 éves babáknak

A gyermekek egyéves kor után is rohamtempóban fejlődnek, ezért kiemelten fontos, hogy kellő mennyiségű vitaminhoz és ásványi anyaghoz jussanak. Életünk egyik szakaszában sem történik olyan mértékű és gyorsaságú fejlődés, mint a fogantatástól számított első 1000 napban, ezért ez az időszak kiemelten fontos a későbbi egészségünk megalapozása szempontjából. Ahhoz, hogy ez a nagymértékű fejlődés zökkenőmentes legyen, a gyerekeknek helyes táplálásra és rengeteg tápanyagra van szükségük: egy kisgyermek tápanyagszükséglete akár hétszerese lehet egy felnőttének testsúlykilogrammonként1.

Vitaminok egyéves babáknak

Széles körben elterjedt szokás, hogy a szülők egyéves korig nagyon odafigyelnek a kisbaba táplálására, és igyekeznek betartani az ajánlásokat, az első születésnap után azonban lazábban veszik a szabályokat. Fontos azonban tudni, hogy egy egyéves baba nem „mini felnőtt”: továbbra is másfajta étrendre van szüksége, mint a felnőtteknek. Nem eheti teljesen ugyanazt – ugyanúgy sózva, cukrozva és fűszerezve -, mint szülei, mert szervezete még nem érett meg rá.

A nem megfelelő táplálásnak sajnos meg is vannak a következményei: az 1-3 éves magyar gyerekek 65 százaléka nem fogyaszt elég D-vitamint, negyedük vasbevitelszintje alacsony, 42 százalékuk pedig kalciumból kap keveset2.

Hogyan kell összeállítani egy egyéves baba étrendjét?

Mindenekelőtt fontos, hogy a kisgyermek étrendje változatos legyen, és minél több zöldséget, gyümölcsöt tartalmazzon. Természetesen ügyelni kell arra, hogy mely vitaminok jellemzően mely élelmiszerekben találhatók meg, és ennek figyelembevételével állíthatjuk össze az ideális étrendet gyermekünk számára. Például a B-vitamin-csoport gabonafélékben, a C-vitamin gyümölcsökben található meg jellemzően.

A vitaminokat két csoportra oszthatjuk: zsírban (például A-, D-, E-, K-vitaminok), illetve vízben oldódó vitaminok (például B-, C-vitaminok, folsav, pantoténsav, niacin, biotin). A zsírban oldódó vitaminokat a szervezetünk elraktározza, tehát ezekből elegendő, ha ritkábban fogyasztunk nagyobb mennyiséget. A vízben oldódó vitaminokat a szervezet nem raktározza, a vizelettel hamar távozik a felesleg, ezért ezekből érdemes mindennap fogyasztani.

Az öt legfontosabb vitamin az 1-3 éveseknek:

  • Az A-vitamin hozzájárul a normál látáshoz, a bőr és a nyálkahártyák normál állapotának fenntartásához, valamint az immunrendszer normál működéséhez. A májfélékben található meg nagyobb arányban, emellett a tojássárgája, vaj, tej és tejtermékek, margarinok, sötétzöld és sárga zöldségek tartalmazzák, pl. sárgarépa.
  • A D-vitamin a fogak és a csontrendszer fejlődéséhez szükséges. Tartalmazza  a csukamájolaj, máj, tojássárgája, tengeri halak, valamint napsugárzás hatására is képződik a szervezetben, tehát javasolt a rendszeres napozás, napon való időtöltés.
  • Az E-vitamin antioxidáns, a sejtek felépítéséhez szükséges. Leginkább növényi olajokban, margarinokban, búzacsírában fordul elő.
  • A K-vitamin a normál véralvadáshoz szükséges, májból, szójából, sötétzöld levelű zöldségekből pótolható.
  • A C-vitamin a fogak és az íny épségéhez, a vérképzéshez, a sebgyógyuláshoz, a vas felszívódásához és az immunrendszer normál működéséhez szükséges. Nagy arányban található meg a déli gyümölcsökben, a zöldpaprikában, karalábéban, karfiolban, eperben.

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek, lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden kisgyermekkori táplálással kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Források:

1 Energy- EFSA 2013; Protein- EFSA 2012, Micronutrients- Nordic Nutrition Recommendations 2012

2 0-3 éves csecsemők, kisdedek és a szoptatós anyák táplálkozási felmérése, TNS Hoffmann – Nutricomp, 2015

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!