A kalcium szerepe a kismama étrendjében

A várandósság időszakában nagyon fontos, hogy a kismama megfelelő mennyiségben jusson vitaminokhoz és ásványi anyagokhoz. Az első 1000 nap táplálása hatással van gyermekünk későbbi egészségére, ebbe pedig már a terhesség időszaka is beletartozik, ugyanis a baba az anya szervezetéből jut hozzá a számára szükséges tápanyagokhoz. Ha kevés a kalcium az édesanya szervezetében, annak hamar látható következményei lesznek: fogai törékennyé válnak, romlanak, hiszen a magzat elvonja, amire neki szüksége van, az anyánál így kalciumhiány alakulhat ki.

A kalcium jelenléte a terhesség alatt kiemelten fontos, napi 1000 milligramm bevitele ajánlott1 mindhárom trimeszter során. Sajnos sok kismama ezt nem veszi figyelembe, vagy nem ismeri az ajánlásokat. Egy friss hazai kutatás szerint ugyanis a várandós nők mindössze 40 százaléka változtat az étrendjén a terhesség alatt2.

A kalcium szerepe

Miért fontos a kalcium?

A kalciumnak komoly szerepe van magzat csontozatának és a fogzatának kialakításában. Ez az első trimeszterben nagyrészt lezajlik, de ezt követően is rengeteg fejlődésen megy keresztül a magzat, így a terhesség későbbi szakaszaiban a kalcium jelenléte ugyancsak fontos. Elősegíti a véralvadást, valamint hozzájárul az izomszövet és az idegek egészséges működéséhez3.  

Hogyan lehet elegendő kalciumhoz jutni?

A kalcium olyan tápanyag, aminek viszonylag könnyű megoldani a bevitelét táplálkozás útján, ugyanis rengeteg élelmiszer tartalmazza. Ilyenek például a tejtermékek, különösen a tehéntej, a joghurt, a sajt. Megtalálható például a mákban, a mandulában, a petrezselyemben, a tökmagban és a dióban. A halak közül a lazac és a szardínia tartalmazza nagyobb mennyiségben. Az amaránt, a quinoa fogyasztásával is vihetünk be kalciumot, a brokkoliból pedig már 100 gramm elfogyasztása fedezi egy felnőtt napi kalciumszükségletét, így fogyasztása különösen ajánlott.

Ha mindezek mellett úgy véljük, szükség lehet étrend-kiegészítővel történő pótlásra, jó, ha tudjuk, hogy a kalcium­-malátot/citrátot tartalmazó készítmények szívódnak fel a leghatékonyabban. Egyszerre 600 milligrammnál többet nem ajánlott bevenni a hatékony felszívódás érdekében.

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában ITT minden terhességgel kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Források:

1Németország, Ausztria, Svájc referenciaértékek, 2015.  

20-3 éves csecsemők, kisdedek és szoptatós anyukák táplálkozási felmérése, MDOSZ-TNS Hoffmann – Nutricomp, 2015.

3European Union. Commission Regulation (EU) No 432/2012 of 16 May 2012 establishing a list of permitted health claims made on foods, other than those referring to the reduction of disease risk and to children’s development and health. OJ L 136 2012;1-40.

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!