Terhességi étrend tippek kismamáknak

A baba fejlődése szempontjából megismételhetetlen első 1000 nap a fogantatással kezdődik, ezért a szükséges vitaminok és ásványi anyagok megfelelő beviteléről már ettől a pillanattól fontos gondoskodni. Sőt, bizonyos vitaminokkal a fogantatás előtt, a babatervezés időszakában is érdemes feltölteni a szervezet raktárait, ugyanis számos folyamat már azelőtt elindul, hogy a kismama tudatában lenne annak, hogy babát vár. Bár a minőségi táplálkozás sokat segít a pótlásban, az optimális vitaminszint ezzel sem biztosítható minden esetben, így a más forrásból történő pótlása is szükségessé válhat.

 

Terhességi étrend kismamáknak

Az vagy, amit megeszel – tartja a mondás, ami duplán igaz a terhesség idején. A baba életének első 1000 napja során a kismama étrendjével és életmódjával nem „csak” saját egészségét, de a baba felnőttkori egészségét is befolyásolja. Ennek ellenére a legfrissebb hazai statisztikák szerint1 a terhesség alatt mindössze 10-ből 4 anyuka változtat étrendjén. Többségük több gyümölcsöt és zöldséget fogyaszt és odafigyel a folyadékbevitelre, viszont a szénhidrát-bevitelre már csak 100-ból 7-en ügyelnek, pedig a cukorbevitel szoros összefüggésben van a terhesség alatti túlzott hízással, amely hatással van a születendő baba súlyára és egészségére is.

A kutatás szerint mindössze a kismamák 3 százaléka fogyaszt több halat a várandósság alatt, pedig az abból nyerhető omega-3 zsírsavak közé tartozó ALA és DHA fontos szerepet játszanak a baba fejlődésében: a terhesség kezdetétől a szoptatás végéig kulcsszerepet töltenek be az agy fejlődésében, de csökkentik a koraszülés veszélyét is. Az első trimeszterben fokozottan ügyelni kell a pótlásukra.

Mikor, miből, mennyit?

A megnövekedett vitamin- és ásványianyag-szükséglet pótlására a kismamák többsége odafigyel: háromnegyedük szed valamilyen terhességi vitamint, valamint a kismamák harmada magnézium- és vastartalmú készítményeket is fogyaszt. A babatervezés időszakában viszont még csak tízből négy leendő anyuka ilyen körültekintő, pedig fontos, hogy a szervezetben már a fogantatás előtt optimális mennyiségben legyenek jelen olyan vitaminok és ásványi anyagok, mint a B6 -, a B12-, a C- és a D-vitamin, valamint a cink és a folsav. A terhesség korai szakaszában kialakuló esetleges rendellenességek, például a nyitott hátgerinc valószínűsége jelentős mértékben csökkenthető folsavpótlással. A vitaminok közül a D-vitamin az egyik legfontosabb, amelynek megfelelő szintje nem csupán a csont- és sejtképződéshez és az immunrendszer támogatásához járul hozzá, de csökkenti a babánál az 1-es típusú cukorbetegség kialakulásának esélyét is2.

Vitamin- és ásványianyag-szükséglet a terhesség alatt3

Vitamin, ásványi anyag Ajánlott napi mennyiség
DHA 200 mg
D-vitamin 10 µg
A-vitamin (4. hónaptól) 1 mg
B1-vitamin 1,5 mg
B2-vitamin 1,8 mg
B6-vitamin 2,6 mg
B12-vitamin 2,6 µg
E-vitamin 12 mg
C-vitamin 80 mg
Kalcium 1200 mg
Magnézium 450 mg
Foszfor 930 mg
Folsav 400 µg
Cink 13 mg
Vas 30 mg
Jód 175 µg

 

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden terhességgel kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Források:

0-3 éves csecsemők, kisdedek és a szoptatós anyák táplálkozási felmérése, TNS Hoffmann – MDOSZ –  Nutricomp, 2015

Második magyarországi konszenzus a D-vitamin szerepéről a betegségek megelőzésében és kezelésében, 2014

Ágoston Helga, Bıcs Éva, Domonkos Andrea, Fekete Krisztina, Dr. Greiner Erika, Szórád Ildikó: Táplálkozási ajánlások várandós és szoptató anyáknak

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!