Vitaminhiány terhesség alatt: kihat a magzat fejlődésére

Mit tehet a kismama a baba egészségéért a terhesség előtt?

A gyermekvállalásra sosem lehet teljes mértékben felkészülni, ideális esetben azonban sokoldalú tervezés előzi meg, legyen szó az anyagi háttérről vagy a terhességgel kapcsolatos tudnivalók megismeréséről. A fogantatás előtti időszak legfontosabb feladata az, hogy a leendő édesanya felkészítse a szervezetét a terhesség 9 hónapjára, azaz tudatos, egészséges életmóddal támogassa önmaga egészségét és a leendő magzat megfelelő fejlődését. A fogantatástól számított első 1000 nap környezeti hatásai – azon belül is a kismama táplálkozása, majd a baba táplálása – ugyanis számos felnőttkori betegség megelőzésében nagy befolyással bír.

Vitaminhiány terhesség alatt kihat a magzat fejlődésére

Terhesség alatti étrend és vitaminpótlás

Az egészséges táplálkozás alapja – különösen a terhesség időszakában – a megfelelő mennyiségű vitamin és ásványi anyag bevitele, amelyben jelentős segítséget jelent a friss gyümölcsök, zöldségek rendszeres fogyasztása. Sajnos a legfrissebb hazai kutatás mégis azt mutatja, hogy a kismamák többsége1 nem változtat táplálkozási szokásain a várandósság alatt, így viszont sokkal nehezebben tudja fedezni a tápanyagszükségletét. A terhesség alatt ugyanis a kismama vitamin- és ásványianyag-szükséglete akár 30-50%-kal több lehet, mint egy nem várandós nőé1.

A terhesség ideje alatt folyamatosan nő a kismama C- és D-vitamin-szükséglete: előbbinek nagy szerepe van az új szövetek kialakulásában, míg a D-vitamin a baba csontjainak és fogainak fejlődéséhez nélkülözhetetlen, valamint segíti a kalcium felszívódását. Egyes B-vitaminoknak a sejtképződésben, az E-vitaminnak pedig a oxidatív stressz okozta sejtkárosodás megelőzésében van nagy szerepe, ezért célszerű ezek pótlását is időben, már a fogantatás előtt megkezdeni. Ahhoz, hogy az ételek szervezetre és magzatra gyakorolt pozitív hatása ne csökkenjen, nem szabad megfeledkezni a helyes tárolásáról sem. Tárolás során az élelmiszerek kisebb-nagyobb mértékben átalakulnak (a vitaminok például részleges bomlást szenvednek) így a tárolt napok számával arányosan csökkenhet táplálkozás-élettani hatásuk.

 

A baba fejlődése szempontjából a folsav pótlása különösen az első trimeszter alatt elengedhetetlen, hiszen jelentős mértékben csökkenti a velőcső-rendellenességek kialakulásának kockázatát. A baba velőcsöve a 12. hétre teljesen kialakul, így az ez alatti és ezt megelőző időszakban – már a terhesség előtt – fokozottan érdemes figyelni a folsav megfelelő mennyiségű bevitelére.

Hogyan előzhetjük meg a koraszülést?

A káros szenvedélyek elhagyása kiemelten fontos mind a babatervezés idején, mind a fogantatástól számított első 1000 napban, amely meghatározó időszak a baba felnőttkori egészségét tekintve is. Amellett, hogy az alkoholfogyasztás és a dohányzás növeli az egészségügyi problémák és fejlődési rendellenességek kialakulásának kockázatát, ezek a szenvedélyek akár koraszüléshez is vezethetnek.

A káros szokások mellett egyes betegségek is negatív hatással lehetnek a baba fejlődésére, a nemi úton terjedő fertőzések ráadásul sokáig tünetmentesen is lappanghatnak a szervezetben. Amennyiben valamilyen lappangó betegséggel állunk szemben, az immunrendszer védekezésre fordított energiája hátráltathatja a magzat megfelelő fejlődését, és akár veszélyeztetett terhességhez is vezethet. Már a baba tervezésekor érdemes kérni egy teljeskörű kivizsgálást, hogy minél inkább csökkentse a kismama az ebből eredő egészségügyi kockázatokat.

Szabad-e sportolni terhesség alatt?

A megfelelő táplálkozást érdemes kiegészíteni kímélő sportolással is. A szakemberek a terhesség ideje alatt meghatározó szerepet betöltő izomcsoportok erősítését javasolják, azaz a hát-, a has- és a gátizom területeit. Ahhoz, hogy ezen izomcsoportok kellően edzettek legyenek, mire eljön az idő, érdemes már a tervezés idején elkezdeni jógázni vagy kipróbálni az intimtornát.

A terhesség előtt kevéssé aktív kismamáknak célszerű kifejezetten a gerincet kímélő és egyben azt erősítő kismamatornákat, illetve kismamajógát kipróbálniuk – minden esetben előzetes orvosi egyeztetés, valamint képzett szakember vezetése mellett. Aki hetente legalább kétszer 45 percet sportol, nem csak saját testének formálásáért, karbantartásáért, hanem a születendő baba egészséges fejlődéséért is sokat tesz.

 

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden terhességgel kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Forrás:

1 Németország, Ausztria, Svájc referenciaértékek szoptató anyák részére, 2013

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!