A terhesség és a magzat fejlődése a negyedik hónapban

A terhesség negyedik hónapja a kiegyensúlyozott, békés fejlődés ideje. Ilyenkor már aligha lehet elrejteni az egyre növekvő pocakot, a reggeli rosszullétek helyébe pedig sok kismamánál a kívánósság lép. A békés időszak alatt azonban a magzat hatalmas fejlődésen megy keresztül, a 16. hét végére már 15-16 cm hosszú, képes az ízérzékelésre, reagál az érintésre és a neme is megállapítható. Ilyenkor a kismamának nemcsak saját egészsége, hanem a baba megfelelő fejlődése miatt is fontos figyelni arra, hogy mikor, mit eszik!

Terhesség: negyedik hónap

Kismamaétrend: táplálkozz tudatosan a kívánós időszakban is!

A reggeli rosszullétek elmúlásával nagy a csábítás, hogy kedvünkre nassoljunk, de a mértékletesség a negyedik hónap békés hetei alatt is elengedhetetlen. A becslések szerint minden második kismama túlsúlyos vagy elhízott a terhesség korai szakaszában1, és sajnos sokukat érinti a terhességi cukorbetegség is, ezért különösen fontos, hogy az étrendet tudatosan alakítsuk ki. Édesség helyett válasszunk inkább gyümölcsöket, amelyek a rosttartalomnak köszönhetően olyan nehézségekben is a segítségünkre lehetnek, mint például a második trimeszterre jellemző székrekedés. Sajnos mindössze az anyukák 40%-a változtat az étrendjén a várandósság idején2, pedig a fogantatástól számított első 1000 nap táplálása meghatározó jelentőséggel bír a babák fejlődése szempontjából.

Ha a kismama nem vesz magához elegendő mennyiségű tápanyagot, azzal magzata fejlődését és későbbi egészségét is veszélyeztetheti. A vashiányos állapot növeli a koraszülés, valamint az idegrendszeri károsodás esélyét3, a D-vitamin-bevitelre pedig többek között a csontozat fejlődése, valamint a felnőttkorban kialakuló 2-es típusú cukorbetegség megelőzése érdekében van szükség4. Ügyelj rá, hogy a második trimeszterben is változatos, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag étrended legyen.

A telítetlen zsírsavak csökkentik a koraszülés veszélyét

A második trimeszter egyik kulcsfontosságú ásványi anyaga a kalcium és a magnézium, amely elengedhetetlen a magzat idegrendszerének és csontozatának megfelelő fejlődéséhez. A kalciumpótlás érdekében a kismamáknak érdemes minél több natúr joghurtot, zsírszegény sajtot, sovány tejet, zöldlevelű zöldséget, paradicsomot vagy babot fogyasztani. Az agy és a látás fejlődésében kiemelt szerep jut az omega-3 és az omega-6 zsírsavaknak is. Pótlásukban pedig az olyan tengeri halak, mint a lazac, a tonhal vagy a szardínia van segítségünkre, de kis mennyiségben a növényi olajok, valamint a dió és a mogyoró is tartalmaz telítetlen zsírsavakat.

 

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden terhességgel kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Források:

1 Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége, Táplálkozási Akadémia Hírlevél, 8. évfolyam, 9. szám

2 0-3 éves csecsemők, kisdedek és a szoptatós anyák táplálkozási felmérése, TNS Hoffmann – MDOSZ –  Nutricomp, 2015

3 Ulmer HU, Goepel E.: Anemia, ferritin and preterm labor. 1988

4 Második magyarországi konszenzus a D-vitamin szerepéről a betegségek megelőzésében és kezelésében, 2014

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!