Így támogasd változatos étrenddel babád ellenállóképességét

A babák újabb és újabb kalandokba keverednek a világ megismerése során. Az első 1000 nap azért is meghatározó, mert számos, az immunrendszerüket próbára tévő helyzettel találkoznak. A külső hatásokon belül a táplálkozás is kiemelkedő szerepet játszik ellenálló képesség kialakulásában, a felnőttkori betegségek megelőzésében. A baba immunrendszerét megfelelő vitaminbevitellel és a korosztályának megfelelő, változatos táplálkozással támogathatod.

valtozatos-etrend-baba
Ügyelj az ellenálló képesség vitaminjaira

A C-vitamin részt vesz az immunrendszer megfelelő működésének biztosításában, emellett a fogak és az íny épségéhez, a vérképzéshez, a sebgyógyuláshoz és a vas felszívódásához is szükséges. A D-vitamin a gyerekek számára nem csak a csontfejlődés szempontjából fontos. Azok, akiknek megfelelő a D-vitamin szintjük, ellenállóbbak a bakteriális és vírusfertőzésekkel szemben.1

A változatos étrend legyen a korosztálynak megfelelő

Hat hónapos kortól a baba szép lassan megismerkedhet az új ízekkel, hogy még több erőt nyerjen a szilárd ételek tápanyagaiból. A hozzátáplálás fő szempontja az, hogy vegyük figyelembe az életkori sajátosságokat, hiszen az immunrendszert meghatározó kedvező bélflóra az első 1000 nap során alakul ki.

Remek C-vitamin-forrás például az eper – ám a hozzátáplálási ajánlások szerint apró magvas gyümölcsöket (epret, kivit, málnát) 1,5 éves kortól kaphat a gyermek. A tojássárgája és a tengeri halak a D-vitamin kiemelkedő forrásai, ám mindkettőt az 1 éves étrend részeként ajánlják a szakemberek.

 A tejalapú táplálkozás is hozzájárul az ellenálló képességhez

A folyékony, tejalapú táplálás 3 éves korig javasolt, napi 500 ml anyatej, annak hiányában tápszer, majd junior tejital formájában. A tehéntej nem felel meg az életkori szükségleteknek, sokak szerint nemcsak egy, hanem három éves korig várni kell a bevezetésével.

Egy friss hazai kutatás szerint azonban sajnos már a 4-12 hónapos gyermekek is átlagosan napi 107 g tejterméket fogyasztanak, ennek ráadásul 56%-a tehéntej2, ami azért gond, mert a túlzott tehéntejfogyasztás – az egyéb forrásból történő megfelelő vasbevitel nélkül – összefüggésbe hozható a vashiányos vérszegénység kialakulásával is. A vérszegénység súlyos probléma: minden negyedik embert érint3 világszerte, főként az adott korosztálynak nem megfelelő táplálás következtében.

A junior gyerekitalok minden olyan vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak, amelyek hozzájárulnak a gyermekek ellenállóképességének támogatásához. Kutatás igazolta, hogy a 12-36 hónapos hazai kisgyermekek közül a junior tejitalokat fogyasztók D-vitamin-ellátottsága jobb2, mint azoké, akik nem fogyasztanak ilyeneket.

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérlek, lájkold és IDE KATTINTVA támogasd aláírásoddal a programot.

Ha további cikkek érdekelnek a témában, ITT minden kisgyermekkori táplálással kapcsolatos cikkünket megtalálod.

Konkrét tanácsokra vágysz? Olvasd el az 5 aranyszabályt, és kövesd az Első 1000 nap oldalát a Facebookon!

 

Források:

1V. P. Walker – R. L. Modlin: The Vitamin D Connection to Pediatric Infections and Immune Function, 2010

20-3 éves csecsemők, kisdedek és szoptatós anyukák táplálkozási felmérése, MDOSZ-TNS Hoffmann – Nutricomp, 2015

3DeBenoist, B, McLean, E, Egli, I, et al. Worldwide prevalence of anemia 1993-2005: WHO global database on anemia. World Health Organization, Geneva, 2008

 

Nézd meg a további cikkeket is

Kérdésed van? Írd meg nekünk!

Rendben

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk neked. A részletes leíráshoz kattints ide!